Από:Γιώργος Γκόντζος([email protected])–“Η Περιφέρεια Ηπείρου παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά με εξίσου μεγαλύτερη έκπληξη τα όσα τις τελευταίες ημέρες διαδραματίζονται για την επικείμενη δημοπράτηση του έργου της οδού Νιάρχου, η οποία εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση χιλιάδες επισκέπτες του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου, φοιτητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του ΤΕΙ Ηπείρου, κατοίκους και επαγγελματίες της ευρύτερης περιοχής.”.Αυτό τονίζεται σε ανακοίνωση της Περιφέρειας Ηπείρου μα αφορμή το θέμα της επικείμενης δημοπράτησης του έργου της οδού Νιάρχου ,στην οποία επισημαίνονται και τα εξής:
“Σε μεγάλα ζητήματα του τόπου και ειδικά για όσα είναι απόρροια πολυετούς προεργασίας και κοστίζουν σημαντικά χρήματα στον Έλληνα φορολογούμενο, η Διοίκηση πρέπει να έχει συνέχεια και δεν προσφέρουν στην ανάπτυξη, στη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, οι εναλλαγές θέσεων από τις Αρχές, ανάλογα των πιέσεων που ασκούν ολιγομελείς ομάδες, των οποίων οι επιθυμίες είναι μεν σεβαστές, δεν συμβαδίζουν ωστόσο με το συμφέρον του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου.
Η Περιφέρεια Ηπείρου, χωρίς να έχει πρόθεση να αντιδικήσει με κανέναν, οφείλει να επισημάνει ότι από την ανάθεση της οριστικής μελέτης για την οδό Νιάρχου από την Κρατική Περιφέρεια (1η Οκτωβρίου 2009) μέχρι σήμερα, έχουν μεσολαβήσει οκτώ χρόνια. Στο διάστημα αυτό έγιναν δημόσιες προσκλήσεις για κατάθεση απόψεων επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, συνεδρίασε και γνωμοδότησε ομόφωνα θετικά η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου και εκδόθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος η έγκριση των Περιβαλλοντικών όρων.
Κατά συνέπεια ουδείς νομιμοποιείται να επιρρίπτει ευθύνες στην Περιφέρεια για “μη ενημέρωση” τους και για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν. Ορισμένοι δε σήμερα προκειμένου να δικαιολογήσουν την απραξία και την αδιαφορία τους να καταθέσουν προτάσεις και να διατυπώσουν τις όποιες ενστάσεις τους στον κατάλληλο και προβλεπόμενο χρόνο, εμφανίζονται κατόπιν εορτής “επαναστάτες”.
Στο στάδιο της εκπόνησης της μελέτης, η Περιφέρεια Ηπείρου συνεργαζόταν με τη Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων, η οποία με έγγραφό της μάλιστα (31-05-2012) είχε ζητήσει την ενσωμάτωση στη μελέτη και του κόμβου Δωδώνης- Βελισσαρίου, όπερ και έγινε, ενώ πραγματοποιήθηκε και σύσκεψη στο Γραφείο του Περιφερειάρχη με τη συμμετοχή του τότε Δημάρχου Φ. Φίλιου και του αρμόδιου Αντιδημάρχου Β. Μασσαλά, κατά την οποία εξετάστηκε η πορεία της μελέτης και έγινε συζήτηση για επιμέρους βελτιώσεις.
Πέραν αυτών η Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων, είχε τη δυνατότητα να καταθέσει προτάσεις και τις όποιες ενστάσεις της, στο διάστημα της διαβούλευσης επί της ΜΠΕ. Παρότι δεν προβλεπόταν από τη διαδικασία διαβούλευσης της Μ.Π.Ε του έργου, ο Δήμος Ιωαννιτών (δια μέσω των Διευθύνσεων Τεχνικών Έργων και Πολεοδομικού Σχεδιασμού) προσκλήθηκε (με ημερομηνία 1-11-2012) από την Περιφέρεια και δια του Περιφερειακού Συμβουλίου, να εκφράσει γραπτές απόψεις. Ουδεμία απάντηση υπήρξε από τον Δήμο, αλλά ούτε και εκπροσωπήθηκε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 3-12-2012 και ομόφωνα γνωμοδότησε θετικά επί της ΜΠΕ. Επίσης καμία παρέμβαση ή αντίρρηση δεν είχε διατυπωθεί είτε από πολίτες που σήμερα διαμαρτύρονται, είτε ακόμη και από δημοτικούς συμβούλους που τώρα εμφανίζονται “πολέμιοι” του έργου.
Επιπλέον στις 30 Απριλίου 2014 η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου εξέδωσε απόφαση απαγόρευσης έκδοσης οικοδομικών αδειών εντός της ζώνης διέλευσης του έργου για την εγκεκριμένη προμελέτη οδοποιίας. Η απόφαση, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Φύλλο 162/Τεύχος Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων και Πολεοδομικών Θεμάτων/22 Μαΐου 2014), κοινοποιήθηκε στο Δήμο Ιωαννιτών, συνοδευόμενη και από την γενική οριζοντογραφία του έργου.
Σημειώνουμε επίσης ότι η οριστική μελέτη εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ Ηπείρου, στις 6 Ιουνίου 2012, με προϋπολογισμό 868.261,92 ευρώ, με αρμόδιο υπάλληλο χειρισμού της πράξης, τον υπάλληλο της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Υπηρεσίας και νυν Αντιδήμαρχο Ιωαννίνων κ. Αθανάσιο Μανταλόβα, ο οποίος και είναι σε θέση να γνωρίζει σε μεγάλο βαθμό το ιστορικό της μελέτης.
Παρά ταύτα, σήμερα εκφράζονται απόψεις για το έργο που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα και μάλιστα από πρόσωπα που υποστηρίζουν ότι δεν έχουν λάβει γνώση της μελέτης.
Για ενημέρωση των πολιτών και ιδίως όσων επιμένουν να δηλώνουν άγνοια οφείλουμε να κάνουμε γνωστά τα εξής:
Α. Ως προς το φυσικό αντικείμενο του έργου: Η οδός Νιάρχου είναι τμήμα της Εθνικής Οδού Ιωάννινα – Δωδώνη και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ως εθνική οδός θα πρέπει να είναι απόλυτα αποκομμένη από τις παρακείμενες δραστηριότητες. Παρά ταύτα, σχεδιάστηκε ως Αστική οδός Ταχείας κυκλοφορίας (περιαστική οδός) με πλήρες δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων με όλες τις προβλέψεις της νομοθεσίας για ΑμεΑ.
Η μελέτη προβλέπει εκτός του κύριου οδικού άξονα και “τοπικές οδούς” που θα είναι δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με επιπρόσθετο όφελος για τους ιδιοκτήτες ακινήτων και οικοπέδων ότι θα έχουν πρόσβαση χωρίς την ανάγκη νέων αδειών, τις οποίες σε διαφορετική περίπτωση θα υποχρεώνονταν να τις πληρώσουν οι ίδιοι. Συνολικά περιλαμβάνει έναν πλήρη ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης της οδού με την Περιφερειακή Οδό Ιωαννίνων και πέντε ισόπεδους κόμβους κυκλικής μορφής, ήτοι στη σύνδεση με την Ε.Ο. Ιωαννίνων- Άρτας, στη διασταύρωση με την οδό Καραϊσκάκη για την εξυπηρέτηση εγκαταστάσεων του Δήμου Ιωαννιτών, στην είσοδο προς Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, στην είσοδο προς Πανεπιστήμιο, στην είσοδο του οικισμού της Πεδινής.
Εκτός από τους ισόπεδους κόμβους, ανά 200-300 μέτρα προβλέπονται είσοδοι- έξοδοι στις παράλληλες οδούς της λεωφόρου Νιάρχου, που θα εξυπηρετούν πλήρως τα καταστήματα και όλες τις ιδιοκτησίες.
Β. Ως προς το διαδικαστικό μέρος:
- Η ανάθεση της οριστικής μελέτης έγινε από την Κρατική Περιφέρεια στις 1 Οκτωβρίου 2009 με συνολικό ποσό 705.904 ευρώ πλέον ΦΠΑ με αρχική χρηματοδότηση από Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων. Στις 5 Ιουνίου 2012, η μελέτη “μεταφέρθηκε” στο ΕΣΠΑ.
- Η προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση του έργου διαβιβάστηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής στα αρμόδια Υπουργεία, την Κρατική Περιφέρεια και τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων στις 5 Νοεμβρίου 2010.
- Η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου συνεδρίασε και γνωμοδότησε ομόφωνα θετικά επί του περιεχομένου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στις 3-12-2012.
- Το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής ενέκρινε τους Περιβαλλοντικούς όρους του έργου με απόφασή του στις 11 Μαρτίου 2013. Στην απόφαση σημειώνεται ότι απαντήσεις για το περιεχόμενο της ΜΠΕ, χωρίς να εκφράσουν αντιρρήσεις, έστειλαν: Η Διεύθυνση Χωροταξίας του ΥΠΕΚΑ, το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και βεβαίως η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου.
Εν κατακλείδι, η ανακατασκευή – βελτίωση της οδού Νιάρχου είναι ένα έργο πρώτης προτεραιότητας για το λεκανοπέδιο Ιωαννίνων που εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες που κινούνται καθημερινά προς Νοσοκομείο- Πανεπιστήμιο- ΤΕΙ Ηπείρου και έρχεται να καλύψει όχι μόνο τις σημερινές κυκλοφοριακές ανάγκες, αλλά και τις μελλοντικές παρέχοντας τη μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια σε οδηγούς, πεζούς, άτομα με αναπηρία, διασφαλίζοντας στο μέγιστο βαθμό τη λειτουργικότητα των καταστημάτων και την πρόσβαση στις ιδιοκτησίες, δομημένες και μη.
Η Περιφέρεια είναι έτοιμη να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα χαίρονται και όσοι σήμερα το πολεμούν.”