Στην αποκατάσταση του μαρμάρινου ανάγλυφου «Πύρρος και Δωδώνη» που κοσμεί την πρόσοψη του υποκαταστήματος της Τράπεζας της Ελλάδος, προχωράει ο Δήμος Ιωαννιτών.
Τρεις συντηρητές από το Τμήμα Πολιτισμού του Δήμου Ιωαννιτών εργάζονται τις τελευταίες ημέρες για να καθαρίσουν και να αποκαταστήσουν το εξαιρετικό δημιούργημα του ζωγράφου και γλύπτη Πάρι Πρέκα το οποίο υπέστη βανδαλισμό με την αναγραφή συνθημάτων.
Μετά από συνεργασία του Δήμου Ιωαννιτών με την τοπική και κεντρική διοίκηση της ΤτΕ και κατόπιν σχετικού αιτήματος του Διευθυντή του υποκαταστήματος Ιωαννίνων, αποκαθίσταται ένα σπουδαίο έργο τέχνης στο κέντρο της πόλης.
Με αφορμή την αποκατάσταση του γλυπτού ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας υπογράμμισε σε δηλώσεις του πως «ο βανδαλισμός έργων τέχνης δεν χαρακτηρίζει καμία ιδεολογία, καμία προοδευτική, καμία δημοκρατική κοινωνία. Όσο κι αν το θυμικό στην εποχή μας δημιουργεί διάφορες εντάσεις, κανένας δημοκρατικός άνθρωπος δεν θεωρεί ότι η βεβήλωση ενός έργου τέχνης μπορεί να θεωρηθεί ως μια μορφή διαμαρτυρίας».
«Ο βανδαλισμός έργων τέχνης χαρακτηρίζει ολοκληρωτικά καθεστώτα και ανθρώπους ακραίων αντιλήψεων», είπε ο κ. Μπέγκας και ανέφερε ως παράδειγμα τα όσα συμβαίνουν με τους τζιχαντιστές.
Ο Δήμαρχος εξήρε την πρωτοβουλία του διευθυντή της Τράπεζας και τη συνεργασία των δύο φορέων –Δήμου και Τράπεζας- και πρόσθεσε:
«Ως Δημοτική Αρχή θεωρούμε ότι ο πολιτισμός του τόπου μας είναι το μεγάλο διαβατήριο για την ανάπτυξη του και σ’ αυτό επικουρεί η απόφαση μας να διεκδικήσουμε τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Ο πολιτισμός και η τέχνη συμβάλουν στην ποιότητα ζωής και τη διάθεση των ανθρώπων σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που περνάμε».
Από την πλευρά του ο κ. Χάρης Ρεντίθης, Διευθυντής του υποκαταστήματος της ΤτΕ στα Ιωάννινα, εξέφρασε τις «θερμές ευχαριστίες» τις προσωπικές του και των εργαζομένων στην τράπεζα, προς το Δήμαρχο, Θωμά Μπέγκα, τη Διευθύντρια της Πινακοθήκης του Δήμου Ιωαννιτών, Πάτρα Εξάρχου και στους τρεις συντηρητές μνημείων, Ελευθερία Ζώη, Μάρθα Βασιλειάδη και Μενέλαο Παπαδόπουλο, «για το έντονο ενδιαφέρον που έδειξαν στον καθαρισμό και την προστασία του γλυπτού», όπως είπε.
Η επίπονη διαδικασία του καθαρισμού
Το γλυπτό «Πύρρος και Δωδώνη» φιλοτεχνήθηκε από τον Πάρι Πρέκα –στον οποίο η Τράπεζα ανέθεσε το έργο το 1966- με μια νέα τεχνική που ο γλύπτης μόλις είχε ξεκινήσει να εφαρμόζει πάνω στο λευκό μάρμαρο. Οι διαστάσεις του είναι 4,20 Χ 9 μέτρα, κοσμεί την πρόσοψη του υποκαταστήματος Ιωαννίνων της Τράπεζας της Ελλάδος και αποτελεί ένα εικαστικό «στολίδι» του κέντρου της πόλης.
Κι αν αυτοί που επέλεξαν να ασχημονήσουν πάνω σε ένα έργο τέχνης στη «βιτρίνα» της πόλης χρειάστηκαν πιθανότατα μόλις λίγα λεπτά για να αφήσουν το «αποτύπωμα» της καταστροφής, η αποκατάσταση του γλυπτού είναι μια δύσκολη, επίπονη και δαπανηρή διαδικασία.
Για τον καθαρισμό απαιτείται δουλειά περίπου μιας εβδομάδας, από τρεις συντηρητές μνημείων του Δήμου Ιωαννιτών, ενώ χρησιμοποιούνται ειδικά καθαριστικά υλικά που το κόστος τους είναι πάρα πολύ υψηλό.
Να σημειωθεί επίσης πως για την αναγραφή των διαφόρων συνθημάτων έχουν χρησιμοποιηθεί διαφορετικά σπρέι μπογιάς, κάποια από τα οποία είναι εξαιρετικά δύσκολο να αφαιρεθούν ολοκληρωτικά.
Η πειθώ και η καταστολή
Με αφορμή τον καθαρισμό του γλυπτού της ΤτΕ, ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετική με την προειδοποίηση τους για την επιβολή προστίμων από το Δήμο σε όσους ρυπαίνουν μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ενημέρωσης, λέγοντας τα εξής:
«Έχω πει επανειλημμένα πως για τη Δημοτική Αρχή δεν είναι προτεραιότητα η καταστολή. Προτεραιότητα μας είναι η ενημέρωση των πολιτών. Προτεραιότητα μας είναι να πεισθούν οι συμπολίτες μας πως και αυτοί μπορούν να βοηθήσουν πραγματικά για να βελτιωθεί η καθημερινή ποιότητα ζωής μας.
Σίγουρα όμως επειδή με το τέλος Αυγούστου ολοκληρώθηκε ο κύκλος της ενημέρωσης στον οποίο είχαμε αναφερθεί, θα επιβάλλονται πλέον πρόστιμα στη μικρή πλειοψηφία εκείνων που … έχουν ανάγκη την καταστολή για να πεισθούν».