Δευτέρα , 10 Δεκέμβριος 2018
Επικαιρότητα
Αρχική / Επικαιρότητα / Σωτήρης Ντούγιας (Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) : «Όραμα, στόχος και πολλή δουλειά», το απόσταγμα μιας πλούσιας ερευνητικής και διδακτικής καριέρας

Σωτήρης Ντούγιας (Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) : «Όραμα, στόχος και πολλή δουλειά», το απόσταγμα μιας πλούσιας ερευνητικής και διδακτικής καριέρας

Ο επιδραστικότερος μαθηματικός για το 2018 σύμφωνα με το Web of Science και ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Σωτήρης Ντούγιας, μιλά στην Στέλλα Σκοτινιώτη και στην εκπομπή της NewsDome κάθε Δευτέρα 18:00 – 19:00, για τις εργασίες που τον κατατάσσουν στους σημαντικότερους ερευνητές παγκοσμίως.

Σ.Σ.         Καλησπέρα σας

Σ. Ν.       Καλησπέρα. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση. Είμαι πολύ χαρούμενος, είναι μια πολύ σημαντική διάκριση αυτή, γιατί έγινε μια αντικειμενική αξιολόγηση με όλους τους μαθηματικούς παγκοσμίως και συμπεριλήφθηκε το όνομα μου σε αυτή τη διάκριση. Είμαι πολύ χαρούμενος γιατί αυτό είχε αντίκτυπο τόσο σε μένα όσο και στο Μαθηματικό τμήμα και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων γενικότερα.

Σ.Σ.         Πείτε μας λίγα περισσότερα γι αυτήν την έρευνα που έχει τόσο μεγάλη επίδραση στον επιστημονικό τομέα παγκοσμίως.

Σ. Ν.       Η έρευνα με την οποία ασχολούμαι αφορά τις κλασματικές διαφορικές εξισώσεις (fractional differential equations). Αυτές οι εξισώσεις έχουν πάρα πολλές εφαρμογές σε όλους τους κλάδους των επιστημών, στη φυσική, τη χημεία, τη βιολογία, στη φαρμακολογία, στην ανάλυση σήματος. Αυτή τη στιγμή είναι ένα από τα πιο «καυτά» αντικείμενα που δουλεύουν ερευνητές και οι εργασίες σε αυτόν τον τομέα έχουν πολλή μεγάλη απήχηση. Γι αυτό και οι εργασίες μου είχαν πάρα πολλές αναφορές και χρησιμοποιήθηκαν από πάρα πολλούς ερευνητές.

Σ.Σ.         Οι δημοσιεύσεις σας είναι πάρα πολλές, θα ξεχωρίσω αυτές με την μεγαλύτερη απήχηση και μερικές γίνονται με συνεργάτες από χώρες που δεν περιμέναμε να είναι τόσο εξελιγμένες ερευνητικά, όπως η Σαουδική Αραβία και η Ταϊλάνδη. Θα ήθελα να μου πείτε λίγα πράγματα γι αυτό.

Σ.Ν.        Έχω συνεργαστεί με πάρα πολλούς ερευνητές απ όλο τον κόσμο, τα τελευταία χρόνια συνεργάζομαι σταθερά με έναν καθηγητή από την Σαουδική Αραβία και έναν καθηγητή από την Ταϊλάνδη και έχουμε κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά. Η επικοινωνία μας είναι τακτική, καθημερινή και μπορεί να ακούγεται η Σ. Αραβία για τα πετρέλαια και τα λεφτά αλλά η Ταϊλάνδη έχει πάρα πολύ υψηλό ερευνητικό επίπεδο.

Σ.Σ.         Εσείς στην καριέρα σας σκεφτήκατε ποτέ να βγείτε στο εξωτερικό, υπήρξε ανάλογη περίοδος όπως αυτή που ζούνε τώρα οι νέοι πτυχιούχοι, μεταπτυχιακοί, διδακτορικοί φοιτητές;

Σ.Ν.        Όχι στη δικιά μας γενιά ήταν διαφορετικά τα πράγματα. Κάποιος μπορούσε να κάνει εδώ την έρευνά του, το διδακτορικό του, όπως εγώ τελείωσα εδώ το διδακτορικό μου και ήταν πολύ εύκολο να βρω δουλειά εδώ. Σήμερα το κακό είναι ότι η ανεργία καλπάζει και έχουν φύγει όλα τα μυαλά, πήγαν στο εξωτερικό. Σ’ αυτό φταίει η γενική κατάσταση και το ότι δεν υπάρχει διέξοδος για τους νέους ανθρώπους και είναι πολύ κρίμα να φεύγουν τα καλύτερα μυαλά.

Σ.Σ.         Από το σχολείο υπάρχει η τάση σε όσους αρέσουν τα μαθηματικά να οδηγούνται σε πιο εφαρμοσμένους κλάδους, ακολουθούν την μηχανολογία ή γίνονται ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι. Πιστεύεται ότι ισχύει ότι όποιος περάσει μαθηματικό θα γίνει καθηγητής μαθηματικών, έχετε παρατηρήσει να συμβαίνει κάτι τέτοιο και αν θεωρείται ότι υπάρχει μέλλον για κάποιον που θέλει να ακολουθήσει τα μαθηματικά ως ερευνητής στη χώρα μας;

Σ.Ν.        Σίγουρα υπάρχει μέλλον, πριν μερικά χρόνια μπορεί να ήταν η μοναδική διέξοδος, τώρα όμως έχει σταματήσει, δεν μπορεί να διοριστεί στο  γυμνάσιο ή το λύκειο. Αρκεί να το πάρει σοβαρά υπ’ όψιν και να κάνει σοβαρές σπουδές. Δεν μπορούν να ακολουθήσουν όλοι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, πρέπει να καταβάλουν μια παραπάνω προσπάθεια και αρκεί να το θέλουν πάρα πολύ μπορεί να γίνει και αυτό. Δεν είναι υποχρεωτικό να πάει κάποιος στο εξωτερικό.

Σ.Σ.         Γίνεται μια διάκριση στην μαθηματική επιστήμη ανάμεσα στα εφαρμοσμένα μαθηματικά και τα μαθηματικά θεωρητικής φύσης. Υπάρχει αυτή η διάκριση, υπάρχουν κάποια μαθηματικά που δεν εφαρμόζονται ή μάλλον θα εφαρμοστούν κάποια στιγμή αργότερα και ίσως γι αυτό δεν τα λέμε εφαρμοσμένα τώρα;

Σ.Ν.        Είναι σωστό αυτό που λέτε ότι οτιδήποτε υπάρχει στη φύση έχει πίσω του τα μαθηματικά. Όλες οι επιστήμες έχουν κάποιο μοντέλο πίσω που έγινε από μαθηματικό μοντέλο. Η διάκριση εφαρμοσμένα και καθαρά μαθηματικά όπως λένε υπάρχει όντως αλλά είναι κυρίως ή για διδακτικούς ή για τεχνικούς λόγους, δηλαδή η αριθμητική ανάλυση ή η πληροφορική θεωρούνται εφαρμοσμένα μαθηματικά και η μαθηματική ανάλυση θεωρείται ότι είναι στα καθαρά μαθηματικά, αλλά δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός, το ένα μπλέκει μέσα στο άλλο.

Σ.Σ.         Γίνεται σαφής λόγος για τεχνητή νοημοσύνη και τελικά το αν θα μπορέσει ο ανθρώπινος νους να αντιγραφεί από μια μηχανή. Εσείς τι πιστεύεται γι αυτό;

Σ.Ν.        Πιστεύω ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό, γιατί τους υπολογιστές τους προγραμματίζουν άνθρωποι, άρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως το μυαλό του ανθρώπου. Το ότι θα βελτιωθούν πάρα πολλά πράγματα είναι σίγουρο, αλλά να υποκατασταθεί όχι.

Σ.Σ.         Η μαθηματική σκέψη είναι ταλέντο ή κάτι που μπορεί να καλλιεργηθεί;

Σ.Ν.        Σίγουρα είναι ταλέντο, αλλά σίγουρα όπως όλα τα ταλέντα αν δεν καλλιεργηθεί θα σταματήσει να είναι ταλέντο. Άρα σίγουρα πρέπει να καλλιεργηθεί.

Σ.Σ.         Τι θα συμβουλεύατε κάποιον που σας ακούει, του αρέσουν τα μαθηματικά και μπορέσει να έχει μια πορεία σε αυτόν τον τομέα;

Σ.Ν.        Είναι δύσκολο για κάποιον που αρχίζει τώρα να σπουδάσει μαθηματικό και να του πεις ότι τελειώνοντας θα κάνει αυτό ή θα κάνεις το άλλο. Θα πρέπει να του αρέσουν πολύ τα μαθηματικά, να τα παρακολουθεί από την αρχή και να βρει μόνος του την πορεία. Μπορεί κάτι που του αρέσει σήμερα να μην του αρέσει αύριο και θα πρέπει να ψάχνει μόνος του τι είναι αυτό που του αρέσει. Δεν υπάρχουν κανόνες ότι θα πας και θα κάνεις την έρευνα που έκανα εγώ. Μπορεί να μην του αρέσει αυτό και να κάνει κάτι άλλο. Πρέπει να βρει έναν στόχο και να επικεντρωθεί σε αυτόν. Να μπορεί να συγκριθεί με άλλους ώστε να είναι ο καλύτερος και να μπορεί να πάρει την αριστεία.

Σ.Σ.         Θα ήθελα το σχόλιό σας για τον τρόπο που οι μαθητές επιλέγουν την σχολή που θα σπουδάσουν. Πιστεύετε ότι γίνεται σωστά η επιλογή και τι πρέπει να διορθωθεί;

Σ.Ν.        Η επιλογή δεν γίνεται σωστά πιστεύω. Οι περισσότεροι φοιτητές απ’ ότι θυμάμαι, όταν τους ρωτούσα στο μάθημά μου έλεγαν «δεν ήταν η πρώτη επιλογή, εγώ πληροφορική ήθελα να πάω γι αυτό δεν τα καταφέρνω καλά στα μαθηματικά». Ξεχνώντας ότι για να πάει πληροφορική ή πολυτεχνείο μπορεί να χρειάζονται περισσότερα μαθηματικά απ’ ότι χρειάζεται στο ίδιο το μαθηματικό. Οι φοιτητές συνήθως δηλώνουν 50 σχολές και σε κάποια μπαίνουν. Θα έπρεπε να μπορούσε κάποιος να πάει στη σχολή πρώτης προτίμησης, αυτό θα ήταν το κριτήριο, αλλά αυτό δεν είναι πρακτικό να γίνει.

Σ.Σ.         Από την πορεία σας, την διδασκαλία και την έρευνα θα μπορούσατε να μας πείτε κάτι που αξίζει να μοιραστείτε;

Σ.Ν.        Ότι πρέπει να υπάρχει ένα όραμα, να υπάρχει ένας στόχος και πολλή δουλειά, είτε είσαι σαν φοιτητής είτε μετά.

Σ.Σ.         Μαθηματικά, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, παγκοσμίως γεννιούνται συνεχώς, σωστά;

Σ.Ν.        Ναι, συνεχώς υπάρχουν πολλοί ερευνητές που ασχολούνται με μαθηματικά τα οποία προκύπτουν είτε άμεσα από τα ίδια τα μαθηματικά είτε και από μαθηματικά μοντέλα που προκύπτουν από εφαρμογές και πρέπει να τα λύσουν διάφορες επιστήμες των μαθηματικών.

Δείτε Επίσης

«Ημέρα Αγάπης και Προσφοράς» από τον «Ο.Κ.Π.Α.Π.Α»

         Την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου, από τις 10 το πρωί ως αργά το βράδυ στο ...

Συμμετάσχετε στη συζήτηση

avatar
  Subscribe  
Notify of