Από :Γιώργος Γκόντζος–“Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, δεκαετία του ’70. Οι στρατιωτικές δυνάμεις αποσύρονται από το Βιετνάμ. Ο πρόεδρος Nixon παραιτείται λόγω του σκανδάλου Watergate. Το Apollo 13 εκτοξεύεται στο διάστημα, σε μια αποστολή που παραλίγο να καταλήξει σε τραγωδία. O Jimmy Hendrix, η Janis Joplin και ο Jim Morrison πεθαίνουν στα 27 τους. Γεννιέται το hip hop, σε ένα περιβάλλον όπου η country μουσική παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής. Πώς αντιμετώπισε τη δεκαετία του ’70 ο κινηματογράφος;
Το καλλιτεχνικό σωματείο Εξαύδα παρουσιάζει αφιέρωμα στον αμερικανικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 1970. Αναλυτικά το πρόγραμμα των προβολών έχει ως εξής:
– 27 & 28 Μαρτίου: Το κεντρί, του George Roy Hill (1973)
– 3 & 4 Απριλίου: Η συνομιλία, του Francis Ford Coppola (1974)
– 17 & 18 Απριλίου: Chinatown, του Roman Polanski (1974)
– 24 & 25 Απριλίου: Ο άνθρωπος από τη Γαλλία, του William Friedkin
Οι προβολές πραγματοποιούνται κάθε Κυριακή και Δευτέρα στις 20.15 στο θεατράκι της οδού Κουντουριώτη 31
Οικονομική ενίσχυση: 2 ευρώ Για πληροφορίες καλέστε στο 6945377240.”
Το κεντρί
Ο Johny Hooker (Robert Redford) είναι ένας μικροαπατεώνας που μόλις έχει κλέψει έναν γνωστό αρχιμαφιόζο. Όταν όμως ο αρχιμαφιόζος σκοτώνει τον μέντορα και συνεργάτη του, ο Johny ζητάει βοήθεια από τον Henry Gondorff (Paul Newman) έναν πανέξυπνο κομπιναδόρο, με σκοπό να πάρει εκδίκηση για το φόνο του μέντορά του. Έτσι καταστρώνουν ένα πολύπλοκο σχέδιο για να εξαπατήσουν τον αρχιμαφιόζο και να αποκομίσουν ένα μεγάλο ποσό. Για να το καταφέρουν αυτό συγκεντρώνουν τους πιο ταλαντούχους απατεώνες της πόλης για να τους βοηθήσουν. Εξαιτίας της πολυπλοκότητας του σχεδίου τους, το ρίσκο είναι μεγάλο, ενώ συνεχώς εμφανίζονται ”παίκτες” που θέλουν να πάρουν και αυτοί ένα μερίδιο από τα κέρδη.
Το “κεντρί” του τίτλου, έχει να κάνει με τη στιγμή που ο κομπιναδόρος τελειώνει το παιχνίδι και μαζεύει τα χρήματα από τους υπόλοιπους χαρτοπαίκτες. Η απάτη του θεωρείται επιτυχημένη εφόσον οι υπόλοιποι χαρτοπαίκτες δεν έχουν καταλάβει την κομπίνα.
Ο George Roy Hill υπογράφει μία από τις διασκεδαστικότερες, αλλά και αποτελεσματικότερες crime-movies όλων των εποχών, έχοντας δύο φοβερά χαρτιά να παίξει: Πρώτον, το σούπερ πρωταγωνιστικό δίδυμο των απολαυστικότατων Robert Redford – Paul Newman, που αποτελούν τα δυνατότερα ερμηνευτικά και γοητευτικότερα προσόντα του φιλμ και, δεύτερον, το ευφυές σενάριο του David S. Ward: απολαυστικά περίπλοκο, ανατρεπτικό και εντυπωσιακό σε σύλληψη, μοιάζει να διαθέτει προσεγμένη στην εντέλεια μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια ενός απίστευτου σχεδίου-υπερπαραγωγής με στόχο την εξαπάτηση ενός απατεώνα μεγαλοτραπεζίτη. Σε υποβάλλει σε ένα πανέξυπνο, καθηλωτικά αγωνιώδες παιχνίδι αμφιβολίας για το ποιος ξέρει τι και ποιος, τελικά, εξαπατά ποιον –μέχρι να σου αποκαλύψει στο τέλος ότι δεν χρειαζόταν καν, στην πραγματικότητα, να αγωνιάς ιδιαίτερα…
Η ταινία έχει τιμηθεί με 7 Όσκαρ. Συγκεκριμένα: καλύτερης ταινίας, καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, καλύτερης ενδυματολογίας, καλύτερου μοντάζ, καλύτερης σκηνογραφίας, καλύτερης πρωτότυπης συλλογής τραγουδιών ταινίας.
Έχει αποσπάσει συνολικά 16 βραβεία και έξι υποψηφιότητες.