Κυριακή , 14 Απριλίου 2024
Αρχική / Επικαιρότητα / Σ.Μαυρομμάτης-Άλλες φορές η εικόνα προηγείται και το αφήγημα έπεται και άλλες φορές προηγείται το αφήγημα και η φωτογραφία έρχεται μετά για να το εικονογραφήσει.Στην περίπτωση της Ακρόπολης το αφήγημα ήταν , «τσιμεντώνουν την Ακρόπολη»…

Σ.Μαυρομμάτης-Άλλες φορές η εικόνα προηγείται και το αφήγημα έπεται και άλλες φορές προηγείται το αφήγημα και η φωτογραφία έρχεται μετά για να το εικονογραφήσει.Στην περίπτωση της Ακρόπολης το αφήγημα ήταν , «τσιμεντώνουν την Ακρόπολη»…

Από: Γιώργος Γκόντζος([email protected])—-«Ξέρετε ,στην φωτογραφία από την γέννησή της, ταξιδεύουν  μαζί και η αλήθεια και το ψέμα.Ο φωτογράφος, ο φωτογραφίζων εν πάση περιπτώσει ,επιλέγει ποιο από τα δύο θέλει.Άλλες φορές  η εικόνα προηγείται και το αφήγημα έπεται και άλλες φορές προηγείται το αφήγημα και η φωτογραφία έρχεται μετά για να το εικονογραφήσει .Στην περίπτωση της Ακρόπολης  το αφήγημα ήταν , «τσιμεντώνουν την Ακρόπολη» .Χρειαζόταν επομένως μια εικόνα για να το πιστοποιήσει.Φυσικά με έντονο και δραματικό  τρόπο για εύκολο εντυπωσιασμό…”

Αυτά  υπογράμμισε ο Σωκράτης Μαυρομμάτης ,υπεύθυνος από το 1979 φωτογραφικής τεκμηρίωσης των έργων στην Ακρόπολη , σε συνέντευξή του(Ηχητικο ΕΔΩ) στην εκπομπή «ό,τι  πεις εσύ» (Γιώργος Γκόντζος), στο δημοτικό ραδιόφωνο  Ιωαννίνων, με αφορμή πρόσφατες  προσεγγίσεις και φωτογραφίες  για παρεμβάσεις  στην Ακρόπολη…

Έκανε λόγο  για «πρόθεση εντυπωσιασμού»  και  προχώρησε  στην ακόλουθη διευκρίνιση : «Δηλαδή   με την λέξη «τσιμέντωμα»  και μια φωτογραφία που σε πρώτο πλάνο έχει  την τσιμεντένια διάστρωση τεράστια, λόγω προοπτικής  , την  μηχανή να βλέπει προς τα κάτω  ,με αποτέλεσμα ο Παρθενώνας να είναι παραμορφωμένος και σχεδόν κομμένος.Ο στόχος  είναι φανερός,ήταν ο εντυπωσιασμός μέσω μιας «υπερβολής» εικόνας.»

Στην συνέχεια ο ίδιος εξήγησε συνοπτικά  τον ρόλο  δύο φωτογραφιών που απεικονίζουν τον τσιμεντένιο διάδρομο: «Η μία φωτογραφία είναι  ,υποτίθεται,  από  την ματιά του επισκέπτη,εδώ και 40 χρόνια στην Ακρόπολη ξέρουμε όλοι ότι οι επισκέπτες που μπαίνουν από τα Προπύλαια δεν κοιτάνε μπροστά στα πόδια τους ,κοιτάνε τον Παρθενώνα  που εμφανίζεται ξαφνικά εντυπωσιακός μπροστά τους και κοιτάνε τα μνημεία…Δεν κοιτάνε το πόσο φάρδος έχει ο διάδρομος στον οποίο  περπατάνε   ,παρ’ όλα αυτά είναι μια φωτογραφία υποκειμενική που την έβγαλε κάποιος και έτσι  ,ας πούμε, το είδε. Η φωτογραφία που βάζω εγώ , από πάνω,είναι βέβαια μια εικόνα που δεν  θα την  δει ο επισκέπτης γιατί δεν πετάει για να δει ακριβώς το τοπίο ,αλλά είναι μια φωτογραφία που επειδή ακριβώς είναι από πάνω  , είναι ενδεικτική  του ποσοστού του τσιμέντου στο σύνολο του βράχου , που είναι πάρα πολύ μικρό και φυσικά είναι πάνω στις παλιές διαστρώσεις κατά  90%”.

Σε ερώτηση αν  η πρώτη φωτογραφία δημιουργεί μια αυταπάτη που στην προέκταση μπορεί να δημιουργεί μια παραπληροφόρηση και ίσως τυπικά ή σε εισαγωγικά και fake news, απάντησε, «ασφαλώς, ασφαλώς»  και κατέθεσε και ένα άλλο παράδειγμα:

«Θα σας πω ένα παράδειγμα μόνο που νομίζω είναι αρκετό.Θυμάστε πρόσφατα την φωτιά στις Μυκήνες.Μια φωτιά που δεν ευτυχώς  καμία ζημιά στις αρχαιότητες….Όμως το αφήγημα έλεγε ,  «κάηκαν οι Μυκήνες».      Έπρεπε  να βρεθεί   μια φωτογραφία που να εξυπηρετεί με σαφήνεια τον τίτλο.Δηλαδή  ένα μαυρισμένο έδαφος με καμένα χόρτα, δεν ήταν αρκετό Δεν ήταν ενδεικτικό των Μυκηνών ας πούμε.Ή μια μαυρισμένη πέτρα επίσης δεν ήταν αρκετή.Αυτά θα μπορούσαν  να είναι οπουδήποτε.Χρειαζόταν  μια συμβολική εικόνα που θα παρέπεμπε αυτομάτως στις Μυκήνες , παγκοσμίως…Το πιο αναγνωρισμένο σημείο των Μυκηνών είναι φυσικά η Πύλη των Λεόντων..Οι τεράστιες πέτρες της  Πύλης των Λεόντων ήταν ανέκαθεν μαυρισμένες και επομένως  ταίριαζαν στο αφήγημα «κάρβουνο η Πύλη των Λεόντων», παρά το γεγονός ότι  η φωτιά ούτε καν είχε πλησιάσει σε εκείνο το σημείο.Όχι μόνο δεν κάηκαν αλλά δεν υπήρχε και φωτιά εκεί..Αυτό είναι ένα παράδειγμα καθαρής και εκ προσθέσεως εξαπάτησης του κοινού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό»

Σε  άλλο σημείο της συνέντευξης ο Σωκράτης Μαυρομάτης ανέδειξε και μια άλλη περίπτωση φωτογραφίας στην Ακρόπολη επισημαίνοντας  τα εξής μεταξύ άλλων: «Υπάρχει ένα σημείο ανάμεσα στον Παρθενώνα και το Ερέχθειο.Της διάστρωσης της καινούριας που είναι πάνω στην παλιά .Εάν σκύψει κανείς πολύ χαμηλά  ακουμπώντας  στον βράχο από την πλευρά του Ερεχθείου  κοιτάζοντας προς τον Παρθενώνα θα δει αυτό το τσιμέντο ,ας πούμε , να έχει κάποιο πάχος.Παρ΄όλο που φαίνεται με  ένα αρμό το νέο τσιμέντο που έχει πέσει να είναι μόνο 8 εκατοστά, το πάχος  συνολικά είναι 40, 45 εκατοστά,από κάτω κρύβεται η παλιά διαδρομή του Τραυλού και φυσικά βράχος .Πρέπει  να ξαπλώσεις κάτω και να το φωτογραφίσεις για να φαίνεται έτσι.Αυτό λοιπόν κάνανε για να πουν ότι το τσιμέντο είναι παχύ.Και αυτό είναι κάπως ανόητο διότι  το πάχος του τσιμέντου δεν αλλάζει σε τίποτα .Να μιλήσουμε για την έκταση του τσιμέντου, πόσο χώρο έπιασε ,πόσο επεκτάθηκε , να το καταλάβω…Προβάλλουν ότι έχει μισό μέτρο πάχος,αλλού έχει 30 εκατοστά, ότι εκτιμήσει από την εικόνα ο καθένας….Δείχνει δηλαδή σαν αυτός που τράβηξε την φωτογραφία ,το ύψος του να μην υπερβαίνει το μισό μέτρο»

Ο Σωκράτης Μαυρομμάτης απάντησε  σε προσεγγίσεις για τοποθέτηση άλλων υλικών (Γυαλί, ξύλο), αναφέρθηκε στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, τόνισε ότι δεν θέλει ούτε  είναι  ο ρόλος  του να υπεισέλθει σε κομματικές αντιπαραθέσεις για το θέμα αυτό και πρόσθεσε: «Μιλώ  για τον μεγάλο όγκο των ανθρώπων.Αυτοί  είναι άνθρωποι απληροφόρητοι τελείως , ή πληροφορημένοι με λάθος τρόπο .Εμείς, στους καλοπροαίρετους ανθρώπους απευθυνόμαστε άλλωστε , με αυτούς που είναι  κακοπροαίρετοι και θέλουν  να βρίζουν και να χυδαιολογούν δεν έχει  νόημα να ανοίξεις διάλογο…» .

Κατέληξε δε  με άκρως ενδιαφέροντα ιστορικά και αρχαιολογικά στοιχεία για την διαχρονικές μεταβολές στον Βράχο της Ακρόπολης.

Δείτε Επίσης

Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων στις 03.04.2024 – ώρα 18.00.

Έχοντας υπόψη της διατάξεις των άρθρων 67 και 65 του Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης) όπως ...