Τρίτη , 29 Σεπτεμβρίου 2020
Επικαιρότητα
Αρχική / Εκπαίδευση / Η Γιώτα Βάσση μιλά για το βιβλίο της “φιλοσοφικά παραμύθια”-Στόχος να εξοικειώσει τα παιδιά με τους όρους της διαφορετικότητας ,της αποδοχής, της δημοκρατίας,των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Η Γιώτα Βάσση μιλά για το βιβλίο της “φιλοσοφικά παραμύθια”-Στόχος να εξοικειώσει τα παιδιά με τους όρους της διαφορετικότητας ,της αποδοχής, της δημοκρατίας,των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

paramyuiaΑπό:Γιώργος Γκόντζος–  “Είναι τρεις ιστορίες με μυθοπλαστική πλοκή,εξ ου και παραμύθια, και φιλοσοφικό υπόστρωμα.Ανταποκρίνεται στο ρεύμα που υπάρχει στο εξωτερικό, “φιλοσοφία για παιδιά ” ,και εστιάζει στην πρόκληση ενός διαλόγου.Οι τρεις ιστορίες μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για συζήτηση με τους μεγαλύτερους, γονείς και εκπαιδευτικούς,πάνω σε φιλοσοφικούς όρους κοινωνικής και πολιτικής αγωγής,που συνήθως αποφεύγονται σε μικρές ηλικίες με το επιχείρημα ότι τα παιδιά δεν είναι ώριμα για τέτοιου είδους συζητήσεις.” Αυτό τόνισε η Γιώτα Βάσση διδάκτωρ φιλοσοφίας και εκπαιδευτικός ,μιλώντας για το βιβλίο της  “φιλοσοφικά παραμύθια” , στην εκπομπή  “ότι πεις εσύ”  (Γιώργος Γκόντζος ) , στο δημοτικό ραδιόφωνο Ιωαννίνων.

Απαντώντας στο ερώτημα αν μπορούν τα παιδιά να καταλάβουν  αυτά τα νοήματα, έστω και μέσα από την μυθοπλασία , σημείωσε: ” Νομίζω ότι και οι απορίες των παιδιών και οι απόψεις τους σε πολλά ζητήματα θα μας εκπλήξουν.Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει σκοπό, να εξοικειώσει τα παιδιά με τους όρους της διαφορετικότητας ,της αποδοχής, της δημοκρατίας,των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.αλλά μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων, ονείρων και φαντασίας, ώστε η προσπέλαση αυτών των όρων να γίνεται με παιγνιώδη τρόπο και εργαλεία προσφιλή στα παιδιά, όπως το παραμύθι , ο γίγαντας ,ο σοφός ,ο παραμυθάς,επομένως λειτουργεί το μυθοπλαστικό στοιχείο σαν πρόδρομος αν  μπορούμε να το πούμε έτσι,υποδοχής και δεξίωσης πιο σύνθετων ζητημάτων”

Για τις διακρίσεις και διαφορές των άλλων παραμυθιών σε σχέση με τα “φιλοσοφικά παραμύθια”  είπε: “Ενώ υπάρχει ένας κοινός μυθοπλαστικός πυρήνας, στις δικές μου ιστορίες έχω πιο συγκεκριμένη στόχευση.Ο στόχος μου είναι πράγματι να υπάρξει ένας διάλογος μεταξύ εκπαιδευτικών και παιδιών, ή γονέων και παιδιών, μεγαλύτερων καθοδηγητών με τα παιδιά ,πάνω στους όρους που είπα πριν λίγο,και γι΄αυτό το λόγο υπάρχει και ένα εκπαιδευτικό γλωσσάρι που δίνεται στο τέλος του βιβλίου, με απλά παραδείγματα από τις τρεις ιστορίες,ώστε να ανατροφοδοτείται η συζήτηση πάνω στα κείμενα , ή να λύνονται με απλό τρόπο απορίες των παιδιών.Δηλαδή θα μπορούσα να πω , ότι σε ένα πρώτο επίπεδο λειτουργεί σαν παραμύθι και σε ένα δεύτερο επίπεδο ως εκπαιδευτικό υλικό.”

Στη συνέχεια στο θέμα πως μπορούν να “προστατευτούν” τα παιδιά από το γεγονός ότι οι μεγαλύτεροι έχουν και γνώσεις και εμπειρίες ,ώστε να μην επιβάλλουν στα παιδιά τις απόψεις του τόνισε πως ” το μαγικό κλειδί σ΄αυτί είναι ο διάλογος .Μιλάμε όχι για φιλοσοφία αλλά για ένα προ-φιλοσοφικό διάλογο, δεν θέλουμε να εκβιάσουμε σκέψεις ,τοποθετήσεις των παιδιών”

Για τις τρεις ιστορίες ανέφερε ,μεταξύ άλλων ,πως η πρώτη έχει σχέση με το ζήτημα της διαφορετικότητας και της αποδοχής, η δεύτερη με την δημοκρατία και τον φόβο ως πολιτικό εργαλείο και η τρίτη με τον διάλογο των γενεών και την άρση στερεοτύπων, επισημαίνοντας πως υπάρχει ένας συνεκτικός ιστός και αυτό που δένει τις τρεις ιστορίες είναι εμπειρίες και ερεθίσματα από την σχολική ζωή.

Τέλος η συγγραφέας διάβασε ένα ποίημα του Μ.Αναγνωστάκη “Στο παιδί” που, όπως είπε, ταιριάζει πάρα πολύ με την πρόθεσή της να γράψει τα “φιλοσοφικά “παραμύθια”

Ακούστε την συνέντευξη

Δείτε Επίσης

Τα όνειρα και οι απόψεις για το μέλλον , από τον μαθητή Γ.Τζαχρήστα, μετά το αργυρό βραβείο του στην 24η Διεθνή Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων.Η παρέμβαση του Διευθυντή του 1ου Γυμνασίου Ιωαννίνων

Από: Γιώργος Γκόντζος(ggontzos@yahoo.gr)— Πριν λίγους μήνες, στην αρχή του έτους ο μαθητής Γιώργος Τζαχρήστας μαθητής ...

Συμμετάσχετε στη συζήτηση

  Subscribe  
Notify of