Από:Γιώργος Γκόντζος([email protected])—Πρέπει και πότε το εμβόλιο να είναι υποχρεωτικό και γιατί; Πότε και σε ποιο ποσοστό εμβολιασμού υπάρχει “ανοσία αγέλης”;Τι σημαίνει στην περίπτωση του εμβολιασμού “αυτεξούσιο του σώματος”; Ποιες είναι οι αφετηρίες της άρνησης του εμβολιασμού;
Σ’ αυτά τα ερωτήματα απάντησε, με αφορμή και σχετικό κείμενό του, ο Καλλίνικος Νικολακόπουλος, οικονομολόγος (μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στα οικονομικά και διοίκηση μονάδων υγείας), αναλυτής Πληροφοριακών Συστημάτων.σε συνέντευξή του (Ηχητικό ΕΔΩ) στην εκπομπή “ό,τι πεις εσύ” (Γιώργος Γκόντζος) στο δημοτικό ραδιόφωνο Ιωαννίνων
Το κείμενο του Καλλίνικου Νικολακόπουλου είναι το ακόλουθο
O εμβολιασμός για τον covid19, όποτε κι αν αυτός είναι διαθέσιμος, θα πρέπει να είναι υποχρεωτικός κι εντελώς δωρεάν και για όλους. Πρόειται για δημόσιο αγαθό και υπεράνω όλων είναι η προστασία της δημόσιας υγείας. Εξάλλου, σύμφωνα με υγειονομικές μελέτες, ο εμβολιασμός για να είναι αποτελεσματικό μέτρο προστασίας της δημόσιας υγείας θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% του γενικού πληθυσμού.
Διάφορες διάχυτες ενστάσεις και αντιρρήσεις για την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού που επικαλούνται το αυτεξούσιο του σώματος, πιθανή αντισυνταγματικότητα, τη χάρτα των δικαιωμάτων του ανθρώπου, τις ανθρώπινες ελευθερίες κλπ είναι έωλες και σαθρές, γιατί η προστασία της δημόσιας υγείας και του κοινωνικού συνόλου είναι το υπέρτατο αγαθό και πρέπει να προστατευθεί υποχρεωτικά.
Τέτοιες «θεωρήσεις» καταντούν απολογητικές του νεοφιλελευθερισμού δικαιολογώντας, χωρίς να το αντιλαμβάνονται, τη θέση περί ατομικής ευθύνης κλπ. Τα δικαιώματα των πολλών και της κοινωνίας των πολιτών , στη δημόσια υγεία και την κοινωνική προστασία, υπερβαίνουν το όποιο ατομικό δικαίωμα.
Στην περίπτωση μιας άκρως μεταδοτικής νόσου δια της αναπνευστικής οδού, όπως ο covid-19, το δικαίωμα στο αυτεξούσιο του σώματος του ενός παραβιάζει το ίδιο δικαίωμα των πολλών τού κοινωνικού του περίγυρου.Για να γίνει αυτό κατανοητό, ας αναφερθούμε σε ένα ακραίο παράδειγμα. Ένας τζιχαντιστής ζώνεται με εκρηκτικά στο σώμα του με σκοπό να σκοτώσει όσους περισσότερους μπορεί γύρω του σε ένα πολυσύχναστο σημείο, μαζί με τον εαυτό του. Το να αφοπλίσουμε ή και να εξοντώσουμε ακόμη τον τζιχαντιστή θα παραβίαζε το δικαίωμά του στο αυτεξούσιο του σώματός του. Ο «σεβασμός» αυτού του «δικαιώματός» του θα σκορπούσε τον όλεθρο και τον θάνατο σε δεκάδες που θα τύχαινε να βρίσκονται κοντά του και δεν πρόκειται για μια πράξη δικής του αυτοκτονίας.
Ακόμη, σαφώς προτάσσεται το ανθρώπινο δικαίωμα των πολλών στη δημόσια υγεία από το δικαίωμα του ενός στο να νοσήσει, μια που νοσώντας αυτός θα προκαλέσει τη νόσηση και δεκάδων ανθρώπων γύρω του με άμεσο κίνδυνο αρκετοί να πεθάνουν.Στον καπιταλισμό οι πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες έχουν αποκλειστικό τους στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους τους με ελαχιστοποίηση τυχόν ποινικών και αστικών τους ευθυνών και, εκμεταλλευόμενες την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, φροντίζουν να διασφαλισθούν και νομικά. Απαραίτητη προϋπόθεση για την κυκλοφορία του όποιου εμβολίου είναι ο ενδελεχής έλεγχος για τυχόν ανεπιθύμητες παρενέργειες και η πραγματοποίηση επαρκών κλινικών δοκιμών και αυτό πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα.
Κάποια αντιεμβολιαστικά αφηγήματα και ακροδεξιές συνωμοσιολογικές «θεωρήσεις» με φαιδρά επιχειρήματα του τύπου «θέλουν να μας φυτέψουν τσιπάκι, να ελέγχουν τη σκέψη μας και να μας αλλάξουν το dna» και άλλες τέτοιες γελοιότητες, είναι εκτός τόπου και χρόνου.
* Ο Καλλίνικος Νικολακόπουλος είναι οικονομολόγος (μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στα οικονομικά και διοίκηση μονάδων υγείας), αναλυτής Πληροφοριακών Συστημάτων. website: www.kallinikosnikolakopoulos.blοgspot.com