Παρασκευή , 23 Οκτωβρίου 2020
Επικαιρότητα
Αρχική / Ειδήσεις Ηπείρου / Παρέμβαση της Περιφερειακής Παράταξης Κοινό των Ηπειρωτών για την ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Ηγουμενίτσας

Παρέμβαση της Περιφερειακής Παράταξης Κοινό των Ηπειρωτών για την ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Ηγουμενίτσας

Στη συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο της 7ης Οκτωβρίου σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Ηγουμενίτσας η Περιφερειακή Παράταξη Κοινό των Ηπειρωτών ανέφερε τα εξής:

Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ψηφίστηκε ο νόμος 4597/2018 που έδινε την δυνατότητα ΥΠΟ-ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΩΝ μέρους των χώρων του λιμένα και μέρους των δραστηριοτήτων σε ιδιώτες μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας (το μοντέλο υπο-παραχώρησης ακολουθείται στο λιμάνι της Καβάλας σήμερα!).

Ο ίδιος νόμος, ο 4597/18, απέκλειε την ολιστική παραχώρηση του λιμένα και την πώληση των μετοχών και παρέμενε ο δημόσιος χαρακτήρας των οργανισμών λιμένων.

Με τροποποίηση του νόμου από την σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ επιτρέπεται η ολιστική παραχώρηση και η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών.

Με βάση την τελευταία τροπολογία  της κυβέρνησης το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στη προκήρυξη του διαγωνισμού για τα περιφερειακά λιμάνια.

Η διαδικασία της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, άνοιξε στις 17/7/2020 και λήγει στις 02/10/2020.

Για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Αλεξανδρούπολης στην προκήρυξη των 92 σελίδων, δεν αναφέρεται πουθενά το κόστος των περιουσιακών στοιχείων του λιμανιού, δεν αναφέρεται πουθενά η διαδικασία με την οποία θα γίνει η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων, η οποία αποτίμηση μένει να  γίνει προφανώς κατά τη φάση της προκήρυξης, δηλαδή τη χρονική περίοδο που η αξία του Οργανισμού είναι υποεκτιμημένη, εξ αιτίας του lockdown και του γενικότερου αρνητικού κλίματος που η πανδημία έχει προκαλέσει. Δεν θα έχει την επιβαλλόμενη βαρύτητα η δυναμική ανάπτυξης του λιμανιού, αφού δεν υπάρχει συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο για το λιμάνι.

Η αξιοποίηση των λιμανιών μέσω των υπο-παραχωρήσεων ακολουθείται στη συντριπτική πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών λιμένων (το 87%), ενώ εξασφαλίζεται και η βιωσιμότητα των Οργανισμών Λιμένων, που με τη διαδικασία των υπο-παραχωρήσεων παραμένουν ενεργοί.

Επιπλέον τα λιμάνια, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, δεν εξυπηρετούνται από μία και μοναδική επιχείρηση, αλλά από ένα σύνολο επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται κάτω από ένα ενιαίο πλαίσιο όρων και κανόνων. Γι’ αυτό και το επενδυτικό πρόγραμμα του Οργανισμού, οι όροι της δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων σε αυτό καθώς και η τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμόσει, είναι θέματα που πρέπει να τα αντιμετωπίζει ένας δημόσιος φορέας, που, όπως προανέφερα, συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και του ανεπτυγμένου κόσμου (π.χ. στις ΗΠΑ), όπου τα λιμάνια είναι δημόσια, έχουν δημόσιες αρχές και παραχωρούν δραστηριότητες σε ιδιώτες, στη βάση συγκεκριμένου αναπτυξιακού σχεδίου.

Το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον αστικό ιστό που το περιβάλλει, επηρεάζει την ποιότητα ζωής των ανθρώπων της πόλης και έχει έντονο το στοιχείο του δημόσιου αγαθού.

Πουθενά η προκήρυξη(*) δεν διασφαλίζει, ότι οι εκτάσεις της Χερσαίας Ζώνης Λιμένος, που διαχρονικά έχουν συμφωνηθεί να παραχωρηθούν στο Δήμο, θα εξαιρεθούν από τις συμβάσεις παραχώρησης προς τον επενδυτή!

Το πακέτο του διαγωνισμού που ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει:

  • Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (εξωτερικού – εσωτερικού, χώρους παλαιού λιμένα έως το ύψος του κέντρου  της πόλης, θαλάσσια ζώνη της μαρίνας Ηγουμενίτσας).
  • Τα καταφύγια σκαφών Συβότων ( τουριστικό), Πλαταριάς (αλιευτικό είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τουριστικό και Σαγιάδας (αλιευτικό).

Η ιδιωτικοποίηση του λιμένα Ηγουμενίτσας που ήδη έχει δρομολογηθεί με την πώληση των μετοχών (πλειοψηφία μετοχών ή ολοκληρωτική πώληση, επι της ουσίας δεν αλλάζει τίποτα) και η κατάργηση ολοκληρωτικά του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΛΗΓ θα έχει και καταλυτικές επιπτώσεις στο μέλλον σε Τοπικό – Περιφερειακό – Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ι. ΣΕ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

  • Παραμένει σε εκκρεμότητά το θέμα της χερσαίας ζώνης (τμημάτων που πρέπει να παραχωρηθούν στον δήμο Ηγουμενίτσας για διαχείριση):
  • Ποιος θα την διαχειριστεί μετά την πώληση των μετοχών?
  • Με ποιο τρόπο θα περάσει το τμήμα αυτό στον δήμο Ηγουμενίτσας?
  • Θα συνεχιστούν οι διαδικασίες που έχουν ξεκινήσει (τελευταία έχουν βαλτώσει) για την απόδοση στον Δήμο Ηγουμενίτσας που ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο διεκδικεί?
  • Εκ των πραγμάτων θα σταματήσει κάθε δραστηριότητα ανάπλασης και συντήρησης τμημάτων της πόλης της Ηγουμενίτσας – δικαιοδοσίας ΟΛΗΓ (ανάπλαση παραλιακής ζώνης με πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο – δημιουργία κυκλοφοριακού κόμβου έμπροσθεν του κτηρίου  της Περιφέρειας), εφόσον το κριτήριο θα είναι το κέρδος.
  • Θα συρρικνωθεί στο ελάχιστο η διάχυση οικονομικών δραστηριοτήτων στην πόλη και θα συγκεντρωθούν όλες στον νέο ιδιοκτήτη του λιμένα.
  • Από την διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ δεν προκύπτει ότι αναλαμβάνονται δεσμεύσεις για την συνέχιση των πρωτοβουλιών αναπτυξιακού χαρακτήρα που έχουν ξεκινήσει για δημιουργία logistic  και θα αφεθούν στην τύχη τους μαζί με άλλες προγραμματισμένες δράσεις του ΟΛΗΓ.

ΙΙ. ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

  Η  χώρα μας έχει διαμορφώσει ένα εθνικό σχέδιο  μεταφορών – χερσαίων και θαλάσσιων, σε συνδυασμό με τον ευρωπαϊκό προγραμματισμό των συνδυασμένων μεταφορών, για να αποτελέσει μεταφορικό κόμβο  Ανατολής – Δύσης, στον οποίο το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι σημαντικός ιμάντας στις θαλάσσιες μεταφορές προς όλα  τα λιμάνια της Ιταλίας.

Αυτός ο εθνικός σχεδιασμός μπαίνει σε κίνδυνο από την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, διότι τα συμφέροντα των μεταφορών σε θάλασσα και ξηρά, που ήδη διαμορφώνονται με ανταγωνιστικά λιμάνια, θα καθορίζουν με βεβαιότητα την πολιτική που θα ακολουθηθεί κι όχι το εθνικό και τοπικό συμφέρον, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα!

ΙΙΙ. ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Το λιμάνι της  Ηγουμενίτσας είναι η νότια κατάληξη – μέσω της Εγνατίας οδού – του Ευρωπαϊκού διαδρόμου Ανατολικής Μεσογείου (ORIENT/EST MED) που διαπερνά κάθετα την Ευρώπη έως το Αμβούργο.

Επίσης, αποτελεί τμήμα – κόμβο των θαλάσσιων διαδρόμων  της Μεσογείου, Ανατολικής και Δυτικής (υπάρχουν συνολικά 4 ευρωπαϊκοί διάδρομοι θαλάσσιων  μεταφορών MOTORWAY OF THE SEA).

Με τον νόμο 4597/18 υπήρχε η δυνατότητα σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα  σε τομείς ή χώρους οι οποίοι θα έδιναν αναπτυξιακή ώθηση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, όπως:

  • Η ανάπτυξη μεταφοράς conteiners (και όχι μόνον) μέσω της δημιουργίας Επιχειρηματικού Πάρκου.
  • Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε συνεργασία με φορείς αυτοδιοίκησης και Tours Operators.
  • Με την πώληση των μετοχών όλα τα προαναφερθέντα ανατρέπονται με ότι αυτό συνεπάγεται. Το κόστος κατασκευής των υποδομών του λιμένα της Ηγουμενίτσας έφτασε κοντά στα 150 εκατ. Ευρώ και το λιμάνι από αναπτυξιακό εργαλείο για την πόλη της Ηγουμενίτσας και την Περιφέρεια της Ηπείρου θα καταλήξει μια καλή μπίζνα του ιδιώτη που μάλλον τον έχουν φωτογραφήσει.

>> Γίνεται αντιληπτό ότι η παράταξη μας είναι αντίθετη στην πώληση του Λιμανιού, είμαστε αντίθετοι στη διάθεση του  πλειοψηφικού πακέτου (άνω του 67%) των μετοχών της Ο.Λ.ΗΓ.  Α.Ε.,  που θα προέλθουν πιθανά από τη διάσπαση με νόμο της  μιας και μοναδικής μετοχής της, σε περισσότερες.

Πιστεύουμε ότι  το συμφέρον της πόλης, της Ηπείρου, της χώρας υπηρετείται από  δημόσιο λιμάνι που διευθύνεται από  δημόσια διοίκηση και καλούμε τις περιφερειακές και δημοτικές παρατάξεις να συμπορευθούμε σε έναν κοινό αγώνα, σε μια κοινή προσπάθεια μαζί με όλους τους φορείς της Περιφέρειας για:

  • να μην ιδιωτικοποιηθεί το Λιμάνι και
  • να αποδοθεί το παραλιακό μέτωπο στο Δήμο Ηγουμενίτσας στον οποίο και ανήκει, για τις ανάγκες των κατοίκων του και των επισκεπτών του.

«Κοινό των Ηπειρωτών»

Οκτώβριος 2020

(*) Η Προκήρυξη  περιλαμβάνει χάρτες με:

– Τα γήπεδα και τις εγκαταστάσεις της Χερσαίας Ζώνης στο χώρο του Λιμανιού (Χάρτης: Παράρτημα Γ1 σελ.89)  όπου περικλείονται όλο σχεδόν το παραλιακό μέτωπο της πόλης από την οικοδομική γραμμή μέχρι τη θάλασσα και από τα τσιμέντα μέχρι τη στροφή Βρύση μετά το ΤΕΙ – Ξενία, χωρίς το τμήμα μήκους 500 μ. περίπου, από την είσοδο του Παλαιού Λιμένα μέχρι εκατό περίπου μέτρα μετά το λιμανάκι. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι το συγκεκριμένο τμήμα όπως και η παραλία Δρεπάνου- Μακρυγιαλιού εξαιρείται από την παραχώρηση, τη στιγμή που είναι περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ!

– Το λιμενικό καταφύγιο Σαγιάδας, (χάρτης Παράρτημα Γ2 σελ. 90) που περικλείει ολόκληρη την παραθαλάσσια Σαγιάδα μαζί με τα σπίτια και τα καταστήματα! (Πρέπει να επιδιώξουμε συνεργασία για κοινή αντιμετώπιση της πώλησης και με το Δήμο Φιλιατών).

– Το αλιευτικό καταφύγιο Πλαταριάς (Παράρτημα Γ3 σελ. 91)

– Το Τουριστικό καταφύγιο Συβότων (Παράρτημα Γ4 σελ. 92)

Δείτε Επίσης

Νέα οχήματα στο Δήμο Ν. Σκουφά

Δύο νέα οχήματα παρέλαβε ο Δήμος Νικολάου Σκουφά μέσω του προγράμματος Φιλόδημος. Πρόκειται για ένα ...