Πέμπτη , 5 Αυγούστου 2021
Επικαιρότητα
Αρχική / Ελλάδα / Σ.Παπαντωνόπουλος -“Εικόνες” από το Πανεπιστήμιο

Σ.Παπαντωνόπουλος -“Εικόνες” από το Πανεπιστήμιο

Από:ΓιώργοςΓκόντζος(ggontzos@yahoo.gr)—-“Εικόνες” από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ,για επίκαιρα θέματα που απασχολούν την Πανεπιστημιακή κοινότητα ,μετέφερε Σωτήρης Παπαντωνόπουλος Επίκουρος Καθηγητής ,Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης,σε συνέντευξή του (Ηχητικό ΕΔΩ) στην εκπομπή “ό,τι πεις εσύ”(Γιώργος Γκόντζος),στο δημοτικό ραδιόφωνο Ιωαννίνων.

Αρχικά σημείωσε πως είναι απολύτως θεμιτή η δράση των φοιτητικών παρατάξεων και η παρέμβασή τους για να διατυπώνουν πριν την έναρξη ενός μαθήματος τις απόψεις τους και πρόσθεσε πως ο ίδιος τους δίνει τον λόγο ,ενώ πρόσθεσε ότι οποιοσδήποτε έχει ένα θέμα μπορεί να το θέσει προσωπικά ,να το θέσει ομαδικά,να το θέσει συλλογικά μέσα από τα όργανα των φοιτητών και του Πανεπιστημίου.

Ανέφερε στην συνέχεια πως υπάρχουν και αθέμιτες παρεμβάσεις,πρόσθεσε επίσης πως “δεν μπορεί ο Πανεπιστημιακός χώρος να ελέγχεται από οργανωμένες ομάδες”, και “οι Πανεπιστημιακοί και τα Ιδρύματα να είναι έρμαια σε οποιαδήποτε παρέμβαση”

Υπογράμμισε επίσης πως “πρέπει να μπορέσουμε , όχι μόνο με την απειλή των μέτρων και των διαγραφών ,αλλά με την ουσιαστικοποίηση του εκπαιδευτικού έργου και ταυτόχρονα με την επίκληση απέναντι στους φοιτητές να αναλάβουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στις σπουδές τους,οι φοιτητές γενικά να περνάνε τα μαθήματα”.

Ο Καθηγητής Σ.Παπαντωνόπουλος, απέστειλε και γραπτά “εικόνες” από προσωπικές και γενικότερες εμπειρίες από το Πανεπιστήμιο,για την ιστοσελίδα του δημοτικού ραδιοφώνου,με αφορμή και την παρέμβασή του στην εκπομπή.

α)ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ—- Σα βγεις στον πηγαιµό για το πτυχίο, να εύχεσαι να ‘ναι µακρύς ο δρόµος

 Μου γράφει ένας φοιτητής αν µπορεί να συµµετάσχει στην εξέταση προόδου που θα δώσω στους 2-ετείς φοιτητές του µαθήµατος την ερχόµενη Πέµπτη.

 Μου γράφει γιατί ο ίδιος είναι φοιτητής µεγαλύτερου εξαµήνου. Κοιτώ την αλληλογραφία µας και διαπιστώνω ότι µου έχει γράψει —ως πρωτοετής— για πρώτη φορά το 2014. Τώρα είναι στο 7ο έτος.

Έκτοτε έχει εξεταστεί: Στις 01-02-16 ως 2-ετής και πήρε 0 Στις 06-02-17 ως 3-ετής και πήρε 0 Στις 11-09-18 ως 4-ετής και πήρε 1 Στις 15-02-19 ως 5-ετής και πήρε 1 Στις 07-06-19 ως 5-ετής και πήρε 0 Στις 11-09-19 ως 5-ετής και πήρε 0

Πρόκειται για τη γνωστή τακτική τού να περνάς το µάθηµα δια παρατεταµένης πολιορκίας. Δεν ασχολείσαι ποτέ σοβαρά µε το µάθηµα, δίνεις εξετάσεις χωρίς να έχεις διαβάσει, σποραδικά στην αρχή, συστηµατικά σε µεγαλύτερα έτη και περιµένεις. Περιµένεις να φθαρεί ο καθηγητής από την αυξανόµενη πίεση που δέχεται κάθε εξεταστική περίοδο έχοντας να εξετάσει εκατοντάδες φοιτητές και να περάσει τελικά τους (πολλούς) φοιτητές επί πτυχίω χαριστικά. Όπως µου έχει πει διαπρεπής καθηγητής: «δεν µπορώ να τους τα βάλω στο κεφάλι».

Και πράγµατι, στην πίεση πάνω στον καθηγητή, ο φοιτητής µας δεν είναι µόνος. Εφέτος στο µάθηµα εγγράφηκαν για πρώτη φορά 124 2-ετεις φοιτητές αλλά άλλοι 276 έχουν µεταφέρει το µάθηµα από το 2ο σε επόµενα έτη. Τον Ιανουάριο του 2021 θα έχω να εξετάσω 400 φοιτητές (ακριβής αριθµός). Είναι δύσκολο το µάθηµα; Μάλλον όχι. Θα σας πω µόνο ότι στις διαδικτυακές παραδόσεις παρακολουθούν 65 (και δεν είναι όλοι αυτοί 2-ετείς).

 Πάνω από τους µισούς 2- ετεις φοιτητές που διδάσκονται το µάθηµα για πρώτη φορά, απέχουν από τις διαδικτυακές παραδόσεις. Για την εξέταση προόδου της ερχόµενης Πέµπτης έχουν δηλώσει συµµετοχή οι 72 (στους 124). Η προθεσµία δήλωσης συµµετοχής έληξε στις 24g00 σήµερα. Από τους 126 εισαχθέντες τον Σεπτέµβριο 2014, ο φοιτητής µας περιµένει στην εξεταστική περίοδο Ιανουαρίου 2021 τη συµπαράσταση άλλων 24 συµφοιτητών του. Και, όπως είπαµε 375 άλλων. Τι έκαναν αυτοί οι 126 εισαχθέντες του Σεπτεµβρίου 2014 από τότε µέχρι σήµερα; Από τους 126 εισαχθέντες φοιτητές, 4 φοιτητές διαγράφηκαν µε αίτησή τους:

 Παρέµειναν 122 εγγεγραµµένοι. Από τους 122 εγγεγραµµένους φοιτητές, 10 παραµένουν µεν εγγεγραµµένοι αλλά  δεν έχουν εµφανιστεί ποτέ σε καµία εξέταση. (Μια φοιτήτρια την οποία γνωρίζω προσωπικά ανανεώνει την εγγραφή της ενώ σπούδασε και εργάζεται στο εξωτερικό και έχει πάσο, µπορεί να έχει και δωµάτιο στην εστία, κανονικά και µε τον νόµο µέχρι και το 7ο έτος, τον Ιούνιο 2021.) 122-10: παραµένουν 112 ενεργοί φοιτητές.

 Από τους 112 ενεργούς φοιτητές, οι 47 πέρασαν το µάθηµα ως 2-ετείς (στο ακαδηµαϊκό έτος στο οποίο διδάχθηκαν το µάθηµα) 5 πέρασαν το µάθηµα ως 3-ετείς 18 πέρασαν το µάθηµα ως 4-ετείς 11 πέρασαν το µάθηµα ως 5-ετείς 6 πέρασαν το µάθηµα ως 6-ετείς και οι υπόλοιποι 25 (στους 112 ενεργούς, το 22%, 1 στους 5) έχουν µεταφέρει το µάθηµα στο 7ο έτος.

Τι περιµένουµε από τους 25; Να διαβάσουν για να περάσουν; Είπαµε: όχι, πολλοί περιµένουν να τους περάσουν οι καθηγητές µε λίγο διάβασµα ή καθόλου διάβασµα. Όσοι/όταν διαβάσουν κάποτε, να µάθουν κάτι; Λέµε: οι περισσότεροι διαβάζουν όποτε διαβάσουν για να γράψουν 5. Αν µάθουν κάτι, θα το διδαχθούν, θα τους µείνει; Χωρίς ενίσχυση της γνώσης (επανάληψη όσων έµαθαν και άσκηση/εφαρµογή), µόνο µε κάποιο διάβασµα, µάλλον θα τα έχουν ξεχάσει σε δυο µήνες. Κανείς δεν σηκώνει κόκκινη σηµαία, κανείς δεν ανταποκρίνεται, ποτέ δεν συζητούνται αυτά. Και πράγµατι δεν είναι προτεραιότητα.

Εδώ κοιτάµε να κάνουµε καλύτερο µάθηµα, ανησυχούµε αν θα µπορέσουµε να κάνουµε µάθηµα ή θα γίνει κατάληψη (προ Covid19), κοιτάµε πώς θα οργανώσουµε την έρευνά µας, τις διπλωµατικές µας, κοιτάµε πώς να εξοικονοµήσουµε χρόνο για να γράψουµε το βιβλίο που θέλουµε. Το δε σύστηµα προσπαθεί να αµυνθεί απέναντι στις επιθέσεις καταδροµικού τύπου που δέχεται όταν προσπαθεί να αποβάλει εξωπανεπιστηµιακές οργανώσεις από τους χώρους του. Δεν έχει καν τη δύναµη να αποτρέψει καταλήψεις και αποδιοργάνωση των µαθηµάτων από µειοψηφίες φοιτητών που ελέγχουν τους συλλόγους (προ Covid19.)

Και σε τελική ανάλυση ποιος ενδιαφέρθηκε ποτέ αν οι φοιτητές που περνούν µαθήµατα και παίρνουν πτυχίο (γενικά) µαθαίνουν τίποτα; Και θα κοιτάξουµε τώρα τους ξεχασµένους στο 7ο έτος; Ας τους να πάρουν πτυχίο (χωρίς να ξέρουν τίποτα), να παν στην ευχή του θεού. Να παν στην ευχή του θεού. Μόνο που θα τους βρούµε µπροστά µας στον υπάλληλο της νοµαρχίας που δεν ξέρει να µας εξυπηρετήσει ή στον καθηγητή του ΕΠΑΛ που δεν θέλει να κάνει µάθηµα και ωθεί τους µαθητές σε εθιµοτυπική κατάληψη. Για να µη µάθουν και οι νεότεροι και να επαναληφθεί ο κύκλος.

β)ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ«Μα καλά, δεν τους γίνεται απλώς μια δικαστική αγωγή και να τελειώνει το πράγμα;»

1. Αν γίνει αγωγή (θα εξετάσουμε ποιος μπορεί να την κάνει σε λίγο), θα τραβήξει πάρα πολύ, μπορεί και 5 χρόνια. Παρακολουθώ την εκδίκαση της μήνυσης εναντίον νεαρού (περίπου 20-χρονου) μέλους του ΠΑΜΕ ο οποίος (μαζί με κάποιον άλλον στην αρχή) έριξε κάτω άνδρα των ΜΑΤ και μετά (μόνος τώρα) του έδωσε κλοτσιά με φόρα όπως κλοτσά τερματοφύλακας στημένη μπάλα. Το συμβάν έγινε στις 16-04-18 και έχει πάρει 4 αναβολές. Όλη η συμπλοκή (και η κλοτσιά) είναι καταγραμμένα σε βίντεο.

2. Οι μηνυθέντες στηρίζονται από κίνημα συμπαράστασης. Η μήνυση χαρακτηρίζεται δίωξη κατά αγωνιστών, επίθεση κατά των ελευθεριών, κλπ και αρχίζει κίνημα υπεράσπισης των μηνυθέντων.

Στις 13-04-16, ομάδα φοιτητών, μεταξύ των οποίων και πολλά μέλη των ΕΑΑΚ, έδειραν/λίντσαραν 2 φοιτητές στο κυλικείο των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών. Ένας διακομίστηκε στο νοσοκομείο με ρήξη τυμπάνου. Έχει σχηματιστεί δικογραφία εναντίον 9 φοιτητών. Οι δράστες πήραν σφουγγαρόπανα από το κυλικείο, καθάρισαν τα αίματα και ένας δήλωσε «που αλλού θα κάνουμε πολιτική παρέμβαση σήμερα;» Έγινε μήνυση (αυτεπάγγελτα; από τους ίδιους ή τους γονείς τους;). Η υπόθεση δεν έχει εκδικαστεί ακόμα .

Τώρα: Η ΠΟΣΔΕΠ (η οποία δεν ελέγχεται από αριστερές παρατάξεις) έβγαλε ανακοίνωση συμπαράστασης στο οποίο μιλά για διώξεις, κλίμα τρομοκρατίας (εναντίον φοιτητών για συνδικαλιστική δράση!). Εικάζω έγινε κάποια συμφωνία με ανταλλάγματα, μάλλον υποστήριξη σε άλλα θέματα.

3. Δεν μπορούν εύκολα να ταυτοποιηθούν οι δράστες (όχι πάντα, σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν φωτογραφίες). Συνήθως κανείς δεν τολμά να βγάλει φωτογραφία. Και, στο δικαστήριο, είναι πολύ πιθανόν ότι οι κατηγορούμενοι θα απαλλαγούν λόγω αμφιβολιών. Θα υπάρξουν πολλοί φοιτητές ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ που θα καταθέσουν μάρτυρες υπεράσπισης ότι δεν ήταν εκεί, και ΚΑΝΕΙΣ φοιτητής ή καθηγητής ως μάρτυρας κατηγορίας. Και εμένα μου ζητήθηκε να πάω σε δίκη και αρνήθηκα.

4. Ο μηνυτής στοχοποιείται. Χαρακτηρίζεται φασίστας (μικρό το κακό, θα τον έχουν ήδη πει φασίστα πολλές φορές) και οι διωκόμενες παρατάξεις θα σπάνε τα μαθήματά του για διάφορους (άλλους) λόγους με σκοπό να κατηγορηθεί από συναδέλφους του ότι «δημιουργεί προβλήματα με ΤΟΥΣ φοιτητές» με κίνδυνο να του αφαιρεθούν βασικά μαθήματα, ίσως και να έχει προβλήματα στην εξέλιξή του.Κάποιοι καθηγητές έχουν γράψει ότι τους έσπασαν το αυτοκίνητο. Στην περίπτωση του κ. Γ. Παύλου, ο οποίος στοχοποιήθηκε από φοιτητές, κάποιοι έγραψαν (πολλά) συνθήματα στο αυτοκίνητό του (κάτι περίεργο συνέβη εδώ). Αυτό πάντως δεν είναι πρακτική των αριστερών παρατάξεων, είναι όμως πρακτική ατόμων του αυτόνομου χώρου (ατόμων λέω, όχι συλλογικοτήτων).

5. Στο δικαστήριο θα καταθέσουν πολλοί (αρκετοί, τελοσπάντων) καθηγητές των κατηγορουμένων ότι οι κατηγορούμενοι είναι εξαίρετοι φοιτητές. Στη δίκη των φοιτητών που έκτισαν το γραφείο του Αντιπρύτανη του ΔΠΘ μάλιστα, καθηγητής κατέθεσε ότι και αριστούχοι φοιτητές είναι και καλά έκαναν και το ίδιο θα έκανε και αυτός:(…) ενώ ο καθηγητής του Πολυτεχνείου ήταν ακόμη κατηγορηματικότερος: «Οι κατηγορούμενοι είναι δικοί μου φοιτητές και είναι αριστούχοι. Εχουν ιδανικά και ξέρουν να αγωνίζονται γι’ αυτά. Είδαν το δημόσιο πανεπιστήμιο να καταρρακώνεται και με μια συμβολική κίνηση προσπάθησαν να αντιδράσουν. Αν ήμουν φοιτητής και μάθαινα ότι αναγνωρίζουν τα ιδιωτικά κολέγια και ιδιωτικοποιούν τη σίτισή μου, και γω το ίδιο θα έκανα».

6. Γενικότερα υπάρχει κλίμα να μη διώκονται «τα παιδιά» γιατί αυτό που έκαναν (ίσως, αν το έκαναν) ήταν μια «ασυλλόγιστη πράξη», «το νεαρόν της ηλικίας», «να μην τους στοιχίσει στη ζωή τους».

Αν και αυτό που συμβαίνει είναι η προσπάθεια των αριστερών παρατάξεων να ελέγχουν τα του πανεπιστημίου (την πολιτική του, τις μεταρρυθμιστικές του προσπάθειες, την έρευνα (αυτό είναι δυσκολότερο), τις εκπαιδευτικές καινοτομίες των καθηγητών) μέσω του ελέγχου του χώρου και της δύναμης που έχουν ελέγχοντας τον χώρο να παρεμποδίζουν εκδηλώσεις (συνεδριάσεις, μαθήματα, κλπ.) και ενίοτε να τιμωρούν όσους τους αντιτίθενται,ενώ, δηλαδή, δεν πρόκειται για μεμονωμένα γεγονότα βίας αλλά και για καθεστώς βίας και απειλής βίας και πρακτικών ελέγχου του πανεπιστημίου,τελικά στη δίκη, όλο αυτό, θα υποβαθμιστεί στο «γνωρίζω τον Θανάση, είναι φοιτητής μου και είναι εξαίρετο παιδί και αμφιβάλλω ότι συμμετείχε αλλά, αν συμμετείχε, καλά έκανε, οι νέοι έχουν ιδανικά και δεν πρέπει να διώκονται αλλά να νουθετούνται.»Αθώος ο κατηγορούμενος.Το πράγμα δεν τελειώνει εύκολα.

Δείτε Επίσης

Θερμή υποδοχή για τον χρυσό Ολυμπιονίκη Στέφανο Ντούσκο στην Κεντρική Πλατεία Ιωαννίνων

Με κλαδιά ελιάς στεφάνωσε τον χρυσό Ολυμπιονίκη Στέφανο Ντούσκο ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Μωυσής Ελισάφ, ενώ ...