Το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών παρουσιάζει ένα διαδικτυακό αφιέρωμα στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ την Παρασκευή, 16 Απριλίου 2021 και ώρα 9 μ.μ., στο κανάλι του Πνευματικού Κέντρου στο YouTube:
Θα ακουστούν αποσπάσματα από γνωστές μουσικές δημιουργίες του Μπαχ, πλαισιωμένες από ποιητικά- αφηγηματικά κείμενα, τα οποία εξυψώνουν αυτήν την ιδιαίτερη μουσική ιδιοφυΐα σε έναν αληθινό πλάστη, τον ποιητή των ήχων.
Συντελεστές της εκδήλωσης:
Ελευθέριος Καραγιάννης (κλαρινέτο, τσέμπαλο, διασκευές), Νίκος Κυπριώτης (τρομπέτα), Ειρήνη Δόβα (λυρική σοπράνο), Γεωργία Ανάσταση (πιάνο), Βικτωρία Καπλάνη (επιλογή και ανάγνωση κειμένων).
Θα ερμηνευτούν τα έργα του Γ. Σ. Μπαχ:
- «Εs bringt das rechte Jubeljahr», Cantata, BWV 122
- Suite No. 2, B minor, BWV 1067, VI. Menuet
- Suite No. 3, D major, BWV 1068, II. Air
- French Suite No. 1, D minor, BWV 812, I. Allemande
- French Suite No. 1, D minor, BWV 812. IV. Menuet (μεταγραφή για τρομπέτα: B. Fitzgerald)
- French Suite No. 1, D minor, BWV 812, III. Sarabande (μεταγραφή για τρομπέτα: B. Fitzgerald, διασκευή για τρομπέτα, κλαρινέτο και πιάνο: Ε. Καραγιάννης)
- «Italian Concerto», F major, BWV 971, II. Andante
- «Bist du bei mir», BWV 508 (μεταγραφή για φωνή, κλαρινέτο και πιάνο: Ε. Καραγιάννης)
- «Pfingstkantate»
- French Suite No. 3, B minor, BWV 814, III. Sarabande
- «Du sollt Gott, deinen Herren, lieben», Cantata, BWV 77 (μεταγραφή: R. Nagel)
- Konzert für Cembali und Klavier, C-moll, BWV 1060, II. Adagio
Τα αποσπάσματα των αφηγηματικών κειμένων, που συνομιλούν στοχαστικά με γνωστές μουσικές μελωδίες του Γ. Σ. Μπαχ και μας μεταφέρουν σε μια νοερή ιερή μυσταγωγία, ανήκουν στους:
1. Κορνήλιο Καστοριάδη: «Παράθυρο στο χάος»
2. Μίλαν Κούντερα: «Οι προδομένες διαθήκες»
3. Τζώρτζ Στάινερ: «Χάιντεγκερ»
4. Ράινερ Μαρία Ρίλκε: Κείμενα για τη μουσική και «Η Σοφία του Ρίλκε» (ανθολόγηση Ulrich Baer)
Την επιλογή και ανάγνωση των κειμένων επιμελήθηκε η φιλόλογος Βικτωρία Καπλάνη.
Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach) γεννήθηκε στο Άϊζεναχ της Γερμανίας, στις 31 Μαρτίου 1685, και πέθανε στη Λειψία, στις 28 Ιουλίου 1750. Ήταν συνθέτης, διευθυντής ορχήστρας, μουσικοπαιδαγωγός και εκτελεστής (οργανίστας, κλειδοκυμβαλίστας, βιολίστας και βιολονίστας της περιόδου Μπαρόκ, 1600-1750). Υπήρξε αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος συνθέτης αυτής της περιόδου και ένας από τους σπουδαιότερους στην ιστορία της έντεχνης δυτικής μουσικής. Έχουν διασωθεί περισσότερα από 1000 έργα του. Παρόλο που δεν εισάγει κάποια νέα μουσική φόρμα, εμπλουτίζει το γερμανικό μουσικό στυλ της εποχής με μια δυνατή και εντυπωσιακή αντιστικτική τεχνική, ένα φαινομενικά αβίαστο έλεγχο της αρμονικής και μοτιβικής οργάνωσης και την προσαρμογή ρυθμών και ύφους από άλλες χώρες, ιδιαίτερα από την Ιταλία και τη Γαλλία. Η μουσική του χαρακτηρίζεται από τεχνική αρτιότητα, αρτιστικό υπόβαθρο και, κυρίως, υψηλή πνευματικότητα.
Τα έργα του καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα τόσο της οργανικής (έργα για τσέμπαλο, εκκλησιαστικό όργανο, κοντσέρτα), όσο και της φωνητικής μουσικής (ορατόρια, λειτουργίες, πάθη, καντάτες, κ.ά.).
Από τα πιο γνωστά του έργα είναι η Τοκάτα και Φούγκα σε Ρε Ελάσσονα, η Λειτουργία σε Σι ελάσσονα, τα Κατά Ματθαίον Πάθη, τα Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα, το Καλοσυγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο και η Τέχνη της Φούγκας.