Παρασκευή , 23 Απριλίου 2021
Επικαιρότητα
Αρχική / Ελλάδα / Γ.Γουδέβενος-Αντιδρούμε στην εκποίηση – παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ,για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον.

Γ.Γουδέβενος-Αντιδρούμε στην εκποίηση – παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ,για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον.

Από: Γιώργος Γκόντζος(ggontzos@yahoo.gr)—- Τους λόγους αντίδρασης του Συλλόγου Εργαζόμενων στην “απόφαση της κυβέρνησης που επιλέγει να προχωρήσει μέσω ΤΑΙΠΕΔ για δεύτερη φορά στον διαγωνισμό για την εκποίηση – παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ με την κατάθεση σήμερα δεσμευτικών προσφορών” , κατέθεσε ο Γιώργος Γουδέβενος, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου, σε συνέντευξη (Ηχητικό ΕΔΩ)που παραχώρησε στην εκπομπή “ό,τι πεις εσύ” (Γιώργος Γκόντζος), στο δημοτικό ραδιόφωνο Ιωαννίνων.

Σημείωσε μεταξύ άλλων: “Εμείς όλα αυτά τα χρόνια ως εργαζόμενοι είμαστε ενάντια στην παραχώρηση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ, και το λέμε αυτό γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά το όφελος που παράγει αυτή η υποδομή προς το δημόσιο και ξέροντας την λειτουργία των δομών υπό παραχώρηση ότι αυτό το κέρδος μετακυλίεται στον παραχωρησιούχο και το χάνει το δημόσιοπου έφτιαξε αυτή την υποδομή.Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ είναι μια υποδομή που έχει γίνει με δημόσιο χρήμα και δεν είναι σαν τις άλλες που θεωρητικά έγιναν και με επενδύσεις των παραχωρησιούχων”

Ο Σύλλογος έχει προκηρύξει 24ωρη απεργία για την νέα ημέρα υποβολής των δεσμευτικών προσφορών σήμερα Πέμπτη , “προκειμένου να συνεχίσει να αντιστέκεται στην ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Ελλάδας που, με βάση και τα πορίσματα της πρόσφατης μελέτης, είναι ξεκάθαρα ενάντια στο δημόσιο συμφέρον.”

“Εγείρονται ερωτηματικά..”

Σε ανακοίνωση του Συλλόγου επισημαίνονται και τα ακόλουθα:

Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν η επιλογή της παρούσας χρονικής περιόδου για την υποβολή των προσφορών εγείρει ερωτηματικά για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, καθώς θα διαμορφωθούν οικονομικές προσφορές που βασίζονται σε μελλοντικά έσοδα διοδίων (τα οποία θα λάβουν ως βάση υπολογισμού τα σημερινά έσοδα), τη στιγμή που λόγω της πανδημίας η κυκλοφορία στην Εγνατία Οδό έχει πέσει κάτω από το 50% και οι προοπτικές επανόδου στα προηγούμενα δεδομένα είναι ακόμα αβέβαιες. Θεωρείται έτσι εξαιρετικά πιθανόν οι προσφορές να διαμορφωθούν με βάση το δυσμενέστερο σενάριο εσόδων και να είναι εξαιρετικά χαμηλές.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε», από το 2011 που είναι στο προσκήνιο η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αντιτάχθηκε σε αυτό το ενδεχόμενο, όχι για λόγους ιδεοληψίας η ιδιοτέλειας, αλλά γιατί ήταν ξεκάθαρο ότι μία τέτοια παραχώρηση, ενός ολοκληρωμένου κατασκευαστικά οδικού άξονα τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας (που μαζί με τους κάθετους άξονες ουσιαστικά αποτελούν το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων που διασχίζουν τη Βόρεια Ελλάδα και μας ενώνουν με τους βόρειους γείτονές μας), είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον από κάθε άποψη (οικονομική, κοινωνική, πολιτική).

Σε αυτό το πλαίσιο ζήτησε από καταξιωμένους επιστήμονες την εκπόνηση τεχνικοοικονομικής μελέτης, προκειμένου να αποτυπωθούν, τεκμηριωμένα και αναλυτικά, οι πολυσύνθετες παράμετροι της υπόθεσης της παραχώρησης. Αυτή τη μελέτη κατατέθηκε δημόσια, σε όλους τους αρμόδιους φορείς της ελληνικής πολιτείας (γραφείο Πρωθυπουργού, Κοινοβούλιο, Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Οικονομίας, Ανάπτυξης κτλ.), τα κόμματα του ελληνικού κοινοβουλίου, τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τους τοπικούς φορείς Αυτοδιοίκησης και τα ΜΜΕ.

Η τεχνικοοικονομική μελέτη που εκπόνησε ο Σύλλογος Εργαζομένων

Η παραχώρηση, της Εγνατίας οδού, ενός ολοκληρωμένου κατασκευαστικά οδικού άξονα τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας, είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον από κάθε άποψη (οικονομική, κοινωνική, πολιτική).

Το έργο της Εγνατίας Οδού & των Κάθετων Αξόνων που πρόκειται να παραχωρηθεί:

  • 900χλμ κατασκευασμένων αυτοκινητόδρομων (40% της Ελλάδας)
  • 110 χλμ σηράγγων, 50 χλμ γεφυρών
  • Όλες οι υπεραστικές μεταφορές της Βόρειας Ελλάδας και οι συνοριακές συνδέσεις με γειτονικά κράτη
  • Καταβληθέν κόστος κατασκευής ~7 δις. €
  • Χρηματοδότηση κατασκευής: Εθνικοί πόροι (μέσω δανεισμού) & Προγράμματα Ε.Ε.
  • Αποπληρωθέντα δάνεια «Εγνατία Οδός Α.Ε.»: 1,1 δις. € (100%) – Χρέος: 0€
  • Κατασκευαστικές εκκρεμότητες: ~0,25 δις. € (Σταθμοί Εξυπηρέτησης, τμήμα 44χλμ Χαλάστρα – Εύζωνοι)

Αποτελέσματα της Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού & των Κάθετων Αξόνων:

  • Απώλεια από το δημόσιο εξασφαλισμένων ετήσιων κερδών 90 ως 175 εκ.€/έτος, ήτοι 3-6 δις για 35 έτη, και αντ’ αυτού εφάπαξ είσπραξη ποσού 0,5-1 δις. €. Το εφάπαξ ποσό ουσιαστικά θα αποτελεί κεφαλαιοποίηση μόνο μικρού ποσοστού των μελλοντικών εσόδων, με επιτόκιο πολλαπλάσιο από το τρέχον επιτόκιο δημόσιου δανεισμού της χώρας (στη δημοπράτηση της 17.3.2021 ήταν 1,9% για ομόλογα 30ετίας ).
  • Υπερδιπλασιασμός κόστους διοδίων για τους χρήστες (από 3 στα 6,5 λεπτά/χλμ).
  • Κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τοπικούς χρήστες και ανέργους.
  • Ανάληψη από το Δημόσιο των σημαντικών ρίσκων (γεωτεχνικά, πανδημίες, οικονομικές κρίσεις) με επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.
  • Απαγόρευση ανάπτυξης νέων αυτοκινητοδρόμων & οδών ταχείας κυκλοφορίας (π.χ. Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, Πατρίδα – Σκύδρα κτλ.) ως ανταγωνιστικών έργων στην παραχώρηση.
  • Το μοντέλο της παραχώρησης που επιλέχθηκε είναι εξ αρχής στρεβλό καθότι τα έσοδα διοδίων και εκμετάλλευσης υπερεπαρκούν για την αυτοχρηματοδότηση τόσο της συντήρησης και λειτουργίας όσο και των νέων κατασκευών και άρα δεν υφίστανται ανάγκες προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω μιας σύμβασης παραχώρησης.

ΠΙΝΑΚΑΣ. ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΦΕΛΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ   ΓΙΑ 35 ΕΤΗΜΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ (Δ.Ε.)ΜΕ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ (εκτίμηση)
Α. ΔΑΠΑΝΕΣ (ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΔΙΟΔΙΑ) & ΑΜΟΙΒΕΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ
Εκτέλεση εργασιών συντήρησης, λειτουργίας & διοδίωνΙδιωτικές τεχνικές επιχειρήσεις μεμειοδοτικούς διαγωνισμούς επί προϋπολογισμώνΙδιωτική τεχνική επιχείρηση για 35 έτη,   πλειοδοτικός διαγωνισμός βάσει της αρχικής αμοιβής παραχώρησης, χωρίς προϋπολογισμό
Εκτέλεση λοιπών εργασιών κατασκευής & ανάταξης (~5% του οικονομικού αντικειμένου)Με διεθνείς διαγωνισμούς, ως Δ.Ε.Χωρίς διαγωνισμούς, από τον παραχωρησιούχο(με πολλαπλάσιο κόστος σε σχέση με Δ.Ε.)
Ετήσιες δαπάνες συντήρησης, λειτουργίας και διοδίων (για κοινό αντικείμενο εργασιών)70 εκ. €/έτος~120-150 εκ. €/έτος (εκτέλεση από τις ίδιες ή συγγενείς επιχειρήσεις με πολλαπλάσιο περιθώριο κέρδους)
Συνολικές δαπάνες 35 ετών (μ.ο.)2,5 δις. €~4,5 δις. €
Μέσο ετήσιο κόστος ανά χλμ ως 150.000€/χλμ/έτος
«Αμοιβές» παραχώρησηςΕφάπαξ αμοιβή παραχώρησης (τίμημα): π.χ. 0,5-1 δις. €Ετήσια αμοιβή 7,5% εσόδων: 15-25 εκ. €/έτος
Β. ΕΣΟΔΑ ΔΙΟΔΙΩΝ κτλ.
Είσπραξη εσόδων διοδίωναπό το Δημόσιοαπό τον Παραχωρησιούχο
Απαλλαγές διοδίωνÞ      τοπικοί χρήστεςÞ      άνεργοικατάργηση απαλλαγών
Κόστος διοδίωνδυνατότητα διατήρησης χαμηλής χρέωσηςυπερδιπλασιασμός (>120%) της χρέωσης
Σενάριο α’:χαμηλή χρέωση 3 c/kmΣενάριο β’:αύξηση χρέωσης 6,5 c/kmαύξηση χρέωσης 6,5 c/km (χωρίς απαλλαγές)
Ετήσια έσοδα διοδίων (μέσος όρος 35 ετών)160 εκ. €/έτος250 εκ. €/έτος260 εκ. €/έτος
Συνολικά έσοδα 35 ετών5,7 δις. €8,7 δις. €9 δις. €
Γ. ΚΕΡΔΗ (ΔΗΜΟΣΙΟΥ / ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΙΟΥΧΟΥ)
Ετήσια κέρδη (μ.ο. 35 ετών)(με τις «αμοιβές» – προ φόρων)Δημόσιο: 90 εκ. €/έτοςΔημόσιο: 175 εκ. €/έτοςΠαραχωρησιούχος: 140 εκ.€/έτος(πλέον τα κέρδη από συντήρηση & αποζημιώσεις)
Κέρδη Δημοσίου 35 ετών3,1 δις. €6,1 δις. €1-1,5 δις.€ (εφάπαξ & ετήσια αμοιβή παραχώρησης)
Κέρδη Παραχωρησιούχου 35 ετών5 δις. € (πλέον τα κέρδη από συντήρηση & αποζημιώσεις)
Τελικό οικονομικό όφελος δημοσίουΕτήσια κέρδη δημοσίου ως 175 εκ. €/έτοςΕτήσια κέρδη δημοσίου ως 25 εκ. €/έτοςΕφάπαξ είσπραξη αμοιβής παραχώρησης : 0,5-1 δις. €
Ανάληψη μειζόνων ρίσκων (γεωτεχνικά, πανδημίες, νέες οικονομικές κρίσεις)Ελληνικό ΔημόσιοΕλληνικό Δημόσιο, με καταβολή επιπλέον αποζημιώσεων στον παραχωρησιούχο
Ανάπτυξη νέων αυτοκινητοδρόμων στη Β. ΕλλάδαΜε βάση το σχεδιασμό του Δημοσίου(π.χ. Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, Πατρίδα – Σκύδρα κτλ.)Απαγόρευση ως ανταγωνιστικά έργα (με επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο)
Συνεισφορά στη μείωση του Εθνικού ΧρέουςÞ      Ετήσιες συνεισφορές επί 35 έτη, έως 6,1 δις. €Þ      Εφάπαξ συνεισφορά, έως 0,5-1 δις. €
Λοιπά δυνατά οφέλη δημοσίουÞ      Ετήσια ενίσχυση ΠΔΕÞ      Αναπτυξιακά έργα στις ζώνες διέλευσης της Εγνατίας

Δείτε Επίσης

Χαλάρωση των μέτρων, σταδιακό «άνοιγμα» και επίσπευση του εμβολιασμού των ατόμων 30 ετών και άνω ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός

Τις ημερομηνίες επαναλειτουργίας της εστίασης και των σχολείων, καθώς και της άρσης απαγόρευσης διαπεριφερειακών μετακινήσεων ...