Δευτέρα , 18 Μαρτίου 2024
Αρχική / Επικαιρότητα / Γιώργος Παππάς:Ημερολόγιο κορωνοϊού, 5 Σεπτεμβρίου 2021, Σχολεία στον καιρό του Δέλτα.

Γιώργος Παππάς:Ημερολόγιο κορωνοϊού, 5 Σεπτεμβρίου 2021, Σχολεία στον καιρό του Δέλτα.

Από:Γιώργος Γκόντζος([email protected])—-Δημοσιεύουμε στην ιστοσελίδα του δημοτικού ραδιοφώνου Ιωαννίνων , ένα ακόμη επιστημονικό άρθρο του Ιατρού Γιώργου Παππά, με στοιχεία επίκαιρα που αφορούν τα “σχολεία στον καιρό του Δέλτα”, και ευχαριστούμε τον συμπολίτη μας για την διαρκή προσπάθειά του μέσα από τα κείμενά του για την πλήρη, ενημέρωση των πολιτών για όλα τα θέματα που αφορούν την πανδημία, τα εμβόλια κ.ο.κ

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΚΟΛΟΥΘΟ

)1. Θα μου πεις, “ομαλά δεν πήγαμε πέρυσι, όταν ήταν ανοιχτά τα σχολεία;- ας συνεχίσουμε έτσι”. Όμως είναι διαφορετικά πλέον τα δεδομένα. Έχεις έναν ιο που μεταδίδεται πολύ ευκολότερα.

Και ξεκινάς με εκτεταμένη κυκλοφορία του ιου στην κοινότητα, δεν είναι 3 Σεπτεμβρίου του 2020 με 241 κρούσματα, ξεκινάς με 10πλάσια. Και θα μου ξαναπείς “ναι, αλλά έχουμε τον εμβολιασμό”: Στις ηλικίες κάτω των 18 ετών, σύμφωνα με το ECDC μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου, 93.668 παιδιά έκαναν 1η δόση, εκ των οποίων τα 42.795 παιδιά ολοκλήρωσαν ήδη τον εμβολιασμό. Να προσθέσουμε και 72.031 παιδιά που νόσησαν (και να υποθέσουμε ότι όλα αυτά τα παιδιά διατηρούν ανοσία μιας και το 80% αυτών κόλλησε το τελευταίο 6μηνο), να υποθέσουμε ότι και τα 93.668 παιδιά της 1ης δόσης θα ολοκληρώσουν εντός των ημερών τον εμβολιασμό τους (ή θα έχουν αποκτήσει αρκετή ανοσία ήδη με την 1η δόση), πάμε στα 165.000 παιδιά με ανοσία.

Να λάβουμε υπόψη και την καθυστέρηση στα στατιστικά του ECDC, να υποθέσουμε ότι θα λειτουργήσει και η καμπάνια για τον εμβολιασμό των παιδιών ΟΤΑΝ αρχίσει, άντε να πάμε σε αισιόδοξη πρόβλεψη 300.000 παιδιών με ανοσία. Πόσοι είναι οι μαθητές συνολικά; Για το 2018-19 η ΕΛΣΤΑΤ έδωσε περίπου 572.000 μαθητές για γυμνάσιο και λύκειο και 786.000 μαθητές σε δημοτικό/ νηπιαγωγείο. Δεν ξέρουμε βέβαια πόσοι από όσους νόσησαν είναι σε γυμνάσιο και λύκειο για να υπολογίσουμε με τι μαθητική ανοσία θα ανοίξει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση (σίγουρα όμως κάτω από 50%), ενώ δεδομένα σε δημοτικά/ νηπιαγωγεία ξεκινάμε με μαθητική ανοσία πολύ κάτω του 10%.

==========================

2. Πάμε τώρα να δούμε ένα προγνωστικό μοντέλο που έχει αναπτύξει η COVSIM, μια ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της North Carolina και το Georgia Τech- στο πρώτο σχόλιο υπάρχει το γράφημα και αναλυτικές πληροφορίες: Με χαμηλή ανοσιακή κάλυψη, με μέση κάλυψη, με 50% κάλυψη, με χρήση μάσκας ή χωρίς, με τεστ ή χωρίς- τι περιμένεις σε κάθε σενάριο μέχρι τα Χριστούγεννα. Δείτε ότι ακόμη και με όλες τις προφυλάξεις, σε χώρους με χαμηλή προϋπάρχουσα ανοσία, θα κολλήσουν πολλά παιδιά: μόνο στο δημοτικό και το νηπιαγωγείο, στην αυθαίρετα καλύτερη περίπτωση, περιμένεις να θετικοποιηθούν 200.000 παιδιά στην Ελλάδα.

Θα μου πεις, γιατί να εμπιστευτούμε το COVSIM, θα σου πω να εμπιστευτούμε το COLOR από την ομάδα του Carl Bergstrom, βλέπε σχετικούς συνδέσμους επίσης στο 1ο σχόλιο. Τα ίδια αποτελέσματα θα έχουμε, ακόμη και με άριστη εμβολιαστική κάλυψη εκπαιδευτικών, ακόμη και με συχνά τεστ. Άρα θέλουμε κάτι παραπάνω από τα προαπαιτούμενα, και φυσικά θέλουμε σωστή εφαρμογή των προαπαιτούμενων: μάσκα δυστυχώς για όλους (ένα προγνωστικό μοντέλο από το Berkley, βλέπε δεύτερο σχόλιο, δείχνει ότι στο τρέχον περιβάλλον χρειάζεται για όλους), κατάλληλη μάσκα (και ναι, είναι άλλη μια κοντόφθαλμη αποτυχία μας που δεν έχουμε ακόμη τυποποιήσει μάσκες FFP2 για παιδιά), σωστή χρήση μάσκας (δεν προτείνω να τις μοιράσει δωρεάν η πολιτεία, συνεννοούμαστε νομίζω), αυστηρή χρήση μάσκας από τον ομιλούντα εκπαιδευτικό (να μην γίνει όπως στο σχολείο της Καλιφόρνια όπου από έναν ανεμβολίαστο εκπαιδευτικό που έβγαζε την μάσκα κόλλησαν άλλοι 19 παρά την αναφερόμενη ορθή χρήση συμπληρωματικών μέτρων), και φυσικά να εξασφαλίσουμε ότι θα διενεργούνται τεστ και δεν θα δηλώνονται απλά.

Και ναι, καλό είναι να συνεχίσουμε με αντισηπτικά και καθαριότητα επιφανειών, όσο μικρότερος κι αν είναι ο κίνδυνος μετάδοσης από εκεί- μην ξεχνάμε ότι με λειτουργικά σχολεία θα πρέπει να περιμένουμε να επανακάμψουν και διάφορα άλλα παθογόνα, και οι αδενοϊοί του κρυολογήματος για παράδειγμα μεταδίδονται κατά προτίμηση εξ επαφής- (οπότε, καλό είναι να βρούμε απλούς, πρακτικούς τρόπους να ανοίγουμε πόρτες π.χ. χωρίς να ακουμπάμε πόμολα και χερούλια).

============================

3. Οπότε θέλουμε πλέον κι άλλα μέτρα. Πάμε με τα απλά: Θέλουμε αραίωση των τμημάτων; Προφανώς. Λιγότερη άμεση μετάδοση από εγγύτητα (και όχι, τα διαχωριστικά με πλεξιγκλάς κακό κάνουν, παραμορφώνουν την μετακίνηση του αέρα απρόβλεπτα), λιγότερες εκπνοές, λιγότερες στατιστικές πιθανότητες να έχεις κάποιο προ-συμπτωματικό μαθητή, λιγότεροι συμμαθητές θα εκτεθούν, στενότερη ιχνηλάτηση θα απαιτηθεί. ΔΕΝ φτάνει η τήρηση απόστασης μεταξύ των μαθητών εφόσον, νομίζω το έχουμε αποδεχτεί πλέον, μολυσματικός ιος μπορεί να αιωρείται και να κυκλοφορεί σε έναν κλειστό χώρο για αρκετό διάστημα, αν δεν προσπαθήσεις να τον αφαιρέσεις. Θέλουμε “κλειστές” ομάδες διδασκαλίας; Θέλουμε. Οπότε, ειδικά στην δευτεροβάθμια, θα πρέπει να φτιαχτούν με τέτοιο τρόπο τα τμήματα ώστε να μην υπάρχει ανάμιξη για την ξένη γλώσσα ή για τα μαθήματα κατεύθυνσης στο λύκειο- ολίγον σπαζοκεφαλιά, το ξέρω. Θα μου πεις, “φτιάχνουμε εμείς κλειστές ομάδες στα σχολεία, αλλά τα παιδιά έχουν και εξωσχολικές δραστηριότητες, φροντιστήρια και μουσική και χορό και αθλητισμό, όπου μπορεί να αναμιγνύεται επιδημιολογικό προφίλ διαφορετικών σχολικών μονάδων”.

Σωστά, θα σου πω, και αυτή την εξωσχολική μετάδοση την λαμβάνουν υπόψη τα διάφορα σοβαρά προγνωστικά μοντέλα. Προφανώς μεγάλο ρόλο θα παίξει εδώ και η υπευθυνότητα των γονέων: ένα παιδί με, όποια, συμπτώματα, θα πρέπει να μείνει σπίτι του (και να υπάρχει από την πολιτεία η ευχέρεια για τους γονείς να μείνουν μαζί του). Ενώ αν βρισκόμαστε σε περίοδο υψηλής κινητικότητας του ιου, το παιδί καλό είναι να μένει σπίτι ακόμη και αν έχει συμπτώματα κάποιος άλλος στο σπίτι, όπως προτείνει και ο Σχολικός Οδηγός του Οντάριο- σύνδεσμος στο δεύτερο σχόλιο).

====================================

4. Και το βασικότερο μέτρο στο οποίο θα πρέπει να εστιάσουμε είναι φυσικά ο αέρας (και ό,τι ισχύει για τα σχολεία ισχύει για κάθε κλειστό εργασιακό χώρο). Η εύκολη, άμεση απάντηση είναι “Να ανοίξουμε τα παράθυρα”. Αλλά φτάνει; Ποιες είναι οι παράμετροι που πρέπει να λάβουμε υπόψη; Είναι ολόκληρη επιστήμη ο καθαρός αέρας, από χρόνια (η έννοια του sick building), πλέον πολύ επίκαιρη: ένα από τα αναλυτικότερα, εξαντλητικά επιστημονικά μα σχετικά ευανάγνωστα, κείμενα για τον καθαρό αέρα έχει γραφτεί από ολόκληρο CERN, κείμενο υποστηρικτικό της εφαρμογής CARA (Covid Airborne Risk Assessment)- σύνδεσμος στο τρίτο σχόλιο. Ποιες είναι οι παράμετροι που μέτρησαν στο CERN; πόσο ιικό φορτίο προϋπάρχει, πόσο ιικό φορτίο εκπνέεται, με τι ένταση/ρυθμό/κατεύθυνση/ εμπόδιο (μάσκα), ποια είναι η ελάχιστη μολυσματική ποσότητα, πόση “βιωσιμότητα” έχει το αερόλυμα (εδώ παίζει ρόλο και η υγρασία), και μετά μέτρησαν τα του αερισμού.

Κι εμείς οφείλαμε να έχουμε ήδη εκτιμήσει κάθε διδακτικό χώρο ως προς τον αερισμό του: οι διαστάσεις του, το ύψος και το πλάτος των παραθύρων (όπως και η πρακτικότητα του να έχεις ολάνοιχτα τα παράθυρα- άλλο να βλέπουν για παράδειγμα σε πολυσύχναστο δρόμο κι άλλο να βλέπουν στο προαύλιο), οι ροές που δημιουργούνται από ανοιχτές πόρτες (και η δυνατότητα για ανοιχτές πόρτες και ο αερισμός των διαδρόμων στους οποίους οδηγούν οι ανοιχτές πόρτες). Οφείλουμε επίσης να λάβουμε υπόψη ότι η αλλαγή αέρα μέσω των ανοιχτών παραθύρων ΔΕΝ είναι σταθερή αλλά εξαρτάται από το αν φυσάει και από την διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ αίθουσας και εξωτερικού περιβάλλοντος (το οποίο μας συμφέρει τον χειμώνα π.χ.). Είναι επίσης προφανές ότι είναι διαφορετικό το να ανοίγεις παράθυρα στην Ρόδο ή την Φλώρινα όσον αφορά την ανοχή των παιδιών στις καιρικές συνθήκες (να αναφέρουμε και την περίπτωση βροχής). Οπότε η επάρκεια αλλαγής αέρα μέσω ανοιχτών παραθύρων σε μία ημέρα δεν είναι απαραίτητο ότι ισχύει και την επόμενη.

==============================

5. Χρειαζόμαστε λοιπόν τεχνικές μεθόδου καθαρισμού του αέρα; Εδώ πρέπει οι αρμόδιοι κάθε χώρου να εκτιμήσουν αν τυχόν υπάρχοντα συστήματα HVAC (heating, ventilation, air conditioning) μπορούν να βοηθήσουν με την προσθήκη φίλτρων HEPA. Αλλιώς πάμε σε καθαριστές αέρα-προσοχή, όχι ιονιστές. Τα ζητούμενα ενός καθαριστή είναι η ικανότητά του στον καθαρισμό (πρέπει να είναι αντίστοιχη όγκου πέντε αλλαγών αέρα την ώρα κατ’ ελάχιστον) και ο θόρυβος που κάνει και που μπορεί να αποδιοργανώνει το μάθημα. Σε δεύτερο βαθμό έχουν σημασία και η κατανάλωση (αν και είναι γενικά μικρή) και τεχνικά χαρακτηριστικά που έχουν σημασία για το πού θα τοποθετηθεί, μέσα σε ένα κλειστό χώρο. Το σημαντικό με τους καθαριστές: παρέχουν δεδομένο αποτέλεσμα, μη εξαρτώμενο από περιβαλλοντικές και δομικές συνθήκες. Το δεύτερο σημαντικό: δεν είναι απαραίτητο να λειτουργήσουν στο μέγιστο συνεχώς, εφόσον τηρείς και άλλα μέτρα (υπάρχουν παραδείγματα- βλέπε σύνδεσμο στο τρίτο σχόλιο, όπου ο συνδυασμός μάσκας, φυσικού αερισμού, και χρήσης καθαριστών μπορεί να ελαττώσει κατά 30 φορές την δυνητική μολυσματικότητα του αέρα) και εφόσον εκμεταλλευτείς νεκρά διαστήματα, π.χ. διαλείμματα, για την λειτουργία τους στο μέγιστο.

Είναι ζήτημα το κόστος; Αυτό δεν θα έπρεπε καν να τίθεται προς συζήτηση, πολύ περισσότερο που τα οφέλη είναι πολλαπλά: ακόμη κι αν εστιάσουμε, πεζά, στο οικονομικό, ας σκεφτούμε την γενική οικονομική επιβάρυνση από την συνέχιση της πανδημίας (και τα σχολεία δυστυχώς θα συνεισφέρουν σε σημαντικό βαθμό πλέον). Ας λάβουμε υπόψη, πέραν του κορωνοϊού, το γενικότερο όφελος από την πρόληψη και άλλων παθογόνων του αναπνευστικού, αλλά και την, τεκμηριωμένη με μελέτες, υποβοήθηση της μάθησης και της νοητικής ευεξίας από τον καθαρό αέρα. Εν τέλει δεν είναι κάποιο τραγικό κόστος, και με δωρεές θα μπορούσαν να τοποθετηθούν εν ανάγκη, αν η πολιτεία τσιγκουνευτεί. Υπάρχει σημαντική βιβλιογραφία για το πού και πώς μπορούν να τοποθετηθούν καθαριστές αέρα για την βέλτιστη λειτουργία τους- σύνδεσμοι στο τρίτο σχόλιο.

============================================

6. Μπορούμε να μετρήσουμε την καθαρότητα του αέρα; Είναι οι ανιχνευτές CO2 η λύση; Σαφής η χρησιμότητά τους, και προκαθορισμένα τα όρια όπου πρέπει να δράσεις. Να λάβουμε όμως υπόψη ότι οι μετρητές CO2 δεν μπορούν να εκτιμήσουν την αποτελεσματικότητα των μεθόδων τεχνητού καθαρισμού αέρα που θα χρησιμοποιήσουμε, μην βάλουμε δηλαδή μπροστά τον καθαριστή και κοιτάζουμε τον μετρητή CO2 και απορούμε γιατί δεν πέφτει η ένδειξη. Ούτε είναι για όλους τους χώρους: ιδανικά μετράς σχολικές αίθουσες, γραφεία, εστιατόρια και μπαρ, κλειστούς χώρους άσκησης (γυμναστήρια/ αίθουσες χορού), δεν θα μετρήσεις γήπεδο μπάσκετ- τα αναλύει εξαιρετικά και περιγράφει πώς χρησιμοποιούμε τους μετρητές ο σύνδεσμος στο τέταρτο σχόλιο, από την Health and Safety Executive.

==========================================

7. Ο χειρισμός θετικών μαθητών, όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο (κλείνουμε μόνο αν έχουμε πάνω από το μισό τμήμα θετικό) εστιάζει στα τεστ. Υπάρχουν και σχετικά προγνωστικά μοντέλα (βλέπε σύνδεσμο στο πέμπτο σχόλιο με μια χαρακτηριστική ανάλυση από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ) που υποστηρίζουν αυτή την προσέγγιση, να είσαι δηλαδή επιθετικός στην διάγνωση αντί να κάνεις προληπτική απομόνωση όλης της κλειστής ομάδας. Κερδίζεις έτσι, λένε τα μοντέλα αυτά, πολλές ώρες διδασκαλίας δια ζώσης, ενώ μπορείς να εντοπίσεις και περισσότερα θετικά σε προ-συμπτωματική φάση, φάση που έχει αυξημένη σημασία στην μετάδοση του στελέχους Δέλτα.

Όμως: τα μοντέλα μιλάνε για rapid τεστ- κι εμείς σε μεγάλο βαθμό μιλάμε για self test- πόσο βέβαιοι είμαστε ότι όντως θα διενεργούνται; Και σε περίπτωση συρροών (αν αρχίσουν τα κρύα εκεί στα τέλη του Οκτώβρη και κλείσουν τα παράθυρα); Αν για παράδειγμα έχεις ένα τμήμα δημοτικού, 20 ατόμων, με 10 θετικά, ουσιαστικά θα πρέπει να κάνεις rapid σε όλο το τμήμα. Άμα θα έχεις, που θα έχεις, πολλά τέτοια τμήματα, θα υπάρχει το τεχνικό υπόβαθρο να κάνεις τόσα rapid; Και θα εξακολουθείς να εμπιστεύεσαι την ατομική ευθύνη των γονέων, που θα κάνουν και τα ενδιάμεσα self test. Και θα εξακολουθείς να εμπιστεύεσαι το “αληθώς αρνητικό” των self test. Μέχρι τώρα όμως, δεν έχει γίνει εξωτερική επαλήθευση των αρνητικών αποτελεσμάτων των self test, ούτε, εδώ που τα λέμε, εκτίμηση του αν όντως διενεργείται ό,τι δηλώνεται.

“Τι προτείνεις λοιπόν;” θα μου πεις, εφόσον είναι προφανές ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μπει κλιμάκιο ΕΟΔΥ σε σχολείο να γίνει δειγματοληπτικός ή στοχευμένος έλεγχος; “Να κάνουμε καθημερινά rapid ή να κάνουμε, για μεγαλύτερη ευαισθησία, μοριακό;”. Όχι, δεν μπορούμε να κάνουμε 2-3 εκατομμύρια μοριακά την εβδομάδα μόνο για μαθητές (άσε που το στέλεχος Δέλτα έχει γενικά υψηλά ιικά φορτία, άρα το πιάνουν επαρκώς τα rapid), ούτε μπορούμε να κάνουμε rapid καθημερινά (επειδή τότε θα έχουμε πολλά συνολικά ψευδώς θετικά και θα χαθούν στατιστικά πολλές διδακτικές ώρες δια ζώσης χωρίς λόγο). Εφόσον λοιπόν δεν μπορούμε να επαληθεύουμε την αξιοπιστία των αναφερόμενων ελέγχων, θα πρέπει να αποδεχτούμε ότι θα υπάρξουν θετικά, μεταδοτικά παιδιά που θα διαφύγουν των ελέγχων, και να εστιάσουμε στο πώς αυτά τα παιδιά δεν θα μεταδώσουν εντός της αίθουσας.

==================================

8. Μπορούμε να τα προλάβουμε όλα αυτά; Θα μπορούσαμε με τον εμβολιασμό. Είναι ευχάριστα τα αναφερόμενα ποσοστά των εκπαιδευτικών (το προαναφερθέν μοντέλο του Berkeley αναδεικνύει την μεγάλη σημασία της αύξησης της εμβολιαστικής κάλυψης των εκπαιδευτικών από 70% σε 95%), πρέπει να δούμε πού βρίσκεται ο εμβολιασμός των υπόλoιπων εργαζομένων στα σχολεία (κυλικεία, προσωπικό καθαριότητας), είναι ανεπαρκέστατη η εστίαση στον εμβολιασμό των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πολλές χώρες έχουν προχωρήσει στον εμβολιασμό των 12-15, η αντίθετη απόφαση των αρχών της Βρετανίας έχει συναντήσει πειστικό αντίλογο από σημαντικούς επιστήμονες (βλέπε σχετική έκθεση στο έκτο σχόλιο). Τα των εμβολίων τα ανακεφαλαίωσε πλήρως χτες ο Yiannis Prassas στην συνέντευξή του στην Καθημερινή, σύνδεσμος στο έκτο σχόλιο. Εδώ καλούνται να παίξουν ρόλο και οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων: να καλέσουν επιστήμονες να ενημερωθούν και να ενημερώσουν. Υπάρχει μια εξαιρετική ανασκόπηση από την ομάδα του Petros Galanis για την διστακτικότητα των γονέων απέναντι στον εμβολιασμό των παιδιών τους, σύνδεσμος επίσης στο έκτο σχόλιο. Να προσθέσω εδώ την σημασία του εμβολιασμού για παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές/ αυτισμό, στα σχόλια υπάρχει μια εξαιρετική ανάλυση από το Pediatrics για τους σημαντικότερους κινδύνους που διατρέχουν αυτά τα παιδιά από τον ιο.

=======================================

9. Είναι επείγουσα η ανάγκη, το βλέπουμε στην κοινωνία γύρω μας με εμφατικό τρόπο, να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την επιστήμη, την λογική, και την αναζήτηση της αλήθειας. Να τους επανασυστήσουμε την βιολογία, να τους εξηγήσουμε πώς τα μαθηματικά μπορούν να ερμηνεύουν όσα συμβαίνουν γύρω μας στατιστικά, να τους κινητοποιήσουμε την περιέργεια για τους δύσβατους μεν, θαυμαστούς δε, δρόμους της επιστήμης. Για το Kids Boost Immunity, την ωραία Καναδική πρωτοβουλία, έχω ξαναγράψει- σύνδεσμος στο πέμπτο σχόλιο. Τέτοιες απλές πρωτοβουλίες μάθησης και συμμετοχής θέλουμε. Κι ας φανεί η ωφέλειά τους στην επόμενη πανδημία…

=================================

10. Απαραίτητη προϋπόθεση: η εφαρμογή όλων αυτών. Και στο θλιβερά φιλοπόλεμο κλίμα που υποκινείται από ορισμένους, θα πρέπει να λυθούν απλά πράγματα: Δεν μπορεί για παράδειγμα να τρέχει σε δικαστήρια ένας γυμνασιάρχης που εφάρμοσε το νόμο, επειδή τον μήνυσε πατέρας που δεν επιθυμούσε να κάνει self test το παιδί του. Έπρεπε αυτόματα να έχει βγει μπροστά η πολιτεία και να αναλάβει την ευθύνη, δεν μπορεί να ταλαιπωρείται αναίτια κάθε ευσυνείδητος λειτουργός και να μην παίρνει άμεση και αποφασιστική στάση η πολιτεία, το έχουμε δει το έργο της απραξίας απέναντι στην παραπληροφόρηση και την υστερόβουλη σκοταδιστική φασαρία και βλέπουμε πού καταλήγει- δείτε σύνδεσμο στο όγδοο σχόλιο από την απίστευτη ιστορία των Ιωαννίνων. Κι επειδή, το βλέπουμε, η επιθετικότητα των αμφισβητιών έχει κλιμακωθεί, θα ζήσουμε αντίστοιχα σκηνικά και φέτος, πρόθυμοι υποκινητές υπάρχουν. (Για τους γονείς που θα λειτουργήσουν “αντιστασιακά”, το μόνο που θα πω είναι να μην βάζουν το προσωρινό παραπλανητικό χάιδεμα του εγώ τους πάνω από την πραγματικότητα στην οποία ζουν τα παιδιά τους, και οι ίδιοι).

===================================

11. Θα πρέπει επίσης η πολιτεία να αποφασίσει τι θα κάνει με τους λειτουργούς της που είναι “εναλλακτικής άποψης” για αυτά που ζούμε. Αν πιστεύεις π.χ. πως ζούμε ένα ελιτίστικο project που προμοτάρουν κάφροι πολιτικοί και λοιμωξιολόγοι για την επιβολή παγκόσμιας τυραννίας, και ότι η πολιτεία λέει ψέματα για το ποσοστό των ανεμβολίαστων στα νοσοκομεία, ΟΚ, σεβαστό. Αλλά επιτρέψτε μου να έχω αμφιβολία αν αυτό είναι συμβατό με το να διευθύνεις σχολείο σε καιρό της πανδημίας- αληθινή ιστορία και αυτή, γιαννιώτικη.

====================================

12. Να ετοιμαστούμε για τηλε-εκπαίδευση όμως: να δούμε πώς μπορεί να γίνει λειτουργικότερη, πώς μπορεί να συμπεριλαμβάνει τους πάντες (δεν έχει γίνει ακόμη φτηνή και προσιτή για όλους η ψηφιακή γνώση…). Κι ας μείνει αχρείαστη.

===================================

13. Ευχαριστούμε όσους δείχνουν ενδιαφέρον για το Safe University, τον Οδηγό που φτιάξαμε με τον Manolis για την λειτουργία των Πανεπιστημίων. Ευχαριστούμε και όσους βλέπουν “ακατόρθωτες” προτάσεις, αλλά και όσους διαβλέπουν “οργουελικές προσεγγίσεις”. Ευχαριστούμε την για την προβολή του Οδηγού από την Δέσποινα Κονταράκη και την Τάνια Η. Μαντουβάλου, σύνδεσμοι στο 9ο σχόλιο.

Δείτε Επίσης

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ: “ΣΤΗΣ ΤΖΑΜΑΛΑΣ ΤΗ ΦΩΤΙΑ ΡΙΞΕ ΚΑΘΕ «ΜΑΣΚΑΡΑ»”

Στη φωτιά της Τζαμάλας με μουσική, χορό και μπόλικο τσίπουρο, κρασί και φασολάδα οι εργαζόμενοι ...