Παρασκευή , 12 Απριλίου 2024
Αρχική / Ενδιαφέρουσες Ιστορίες / Π.Μπασάκος(Καθηγητής Φιλοσοφίας)- Η επιστήμη να μην είναι μέσα στην βία  της πολιτικής για να αναπτυχθεί ως επιστήμη, όχι  ως πολιτική καθοδήγηση.

Π.Μπασάκος(Καθηγητής Φιλοσοφίας)- Η επιστήμη να μην είναι μέσα στην βία  της πολιτικής για να αναπτυχθεί ως επιστήμη, όχι  ως πολιτική καθοδήγηση.

 

Από:Γιώργος Γκόντζος([email protected])—  «Η επιστήμη  δεν στέλνει άμεσο μήνυμα στην κοινωνία.Είναι  περισσότερο αυτό δουλειά  της  πολιτικής .Η επιστήμη ερευνά,η δουλειά της είναι,και  έτσι πρέπει  να είναι ,πρέπει  να έχει μια απόσταση από την αμεσότητα ,η οποία αμεσότητα είναι  πιεστική ….Κάνουμε μια διεπιστημονική εργασία που δεν είναι  κάτω από το  άμεσο αίτημα της αποτελεσματικότητας.Και έτσι πετυχαίνει κανείς μακροπρόθεσμα ,μια άλλη πιο σημαντική ίσως αποτελεσματικότητα  ,αλλά  μακροπρόθεσμα.».

Αυτά  υπογράμμισε  ο Καθηγητής Φιλοσοφίας Παντελής Μπασάκος  σε συνέντευξή του  στην εκπομπή «ό,τι  πεις εσύ»(Γιώργος Γκόντζος) στο δημοτικό  ραδιόφωνο Ιωαννίνων , με αφορμή  την συμμετοχή  του στο σεμινάριο εργαστήριο  με τίτλο «Άρνηση  και   κρίση» που διοργάνωσε  στους Καλαρρύτες Ιωαννίνων, η  Εταιρεία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου.

(Ηχητικό ΕΔΩ)

Όπως  σημείωσε  ο  ίδιος  ,η Εταιρεία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου. διοργανώνει  εδώ και  30 χρόνια εργαστήρια με διαφορετικά θέματα  κάθε  φορά ,με  γενικό  τίτλο  ΤΟΠΙΚΑ, στα  οποία συμμετέχουν  επιστήμονες από  διαφορετικές ειδικότητες ,και δυνατότητες διεπιστημονικής  προσέγγισης, συζητούν μεταξύ τους και  τα κείμενα που προκύπτουν από  αυτές  τις  διεργασίες  δημοσιεύονται σε έναν τόμο και προκύπτουν οι τόμοι Α,Β,Γ κ.ο.κ ,με διαφορετική θεματολογία ο  καθένας…Πρόσθεσε  μάλιστα ότι «επιλέγουμε κάθε  φορά διαφορετικό μέρος εκτός Αθηνών,  όχι  αναγκαστικά  φωναχτά  τουριστικό» και  ανέδειξε τη ομορφιά  του τοπίου “στο  οποίο ,εκτός  των άλλων είναι ένα μέρος που μπορείς να σκεφτείς  συγκεντρωμένος”.

Στη  συνέχεια  και  στην ερώτηση  για  την σημασία  της “ενασχόλησης”  με την φιλοσοφία από αυτούς που διακονούν αυτή  την επιστήμη , σε μια εποχή τεχνοκρατική, στην εποχή της  τεχνητής  νοημοσύνης  και στον τρόπο με τον οποίο αυτή αναδεικνύεται, απάντησε:

“Τι είναι επιστημονικό γραπτό,  η φιλοσοφία  θα μας  το πει…”

“Το  σεμινάριο  για  το οποίο μιλάμε  έχει  φιλοσόφους ,αλλά  όχι μόνο  φιλοσόφους.Έχει και άλλες ειδικότητες επιστημόνων.Η φιλοσοφία είναι τώρα απαραίτητη πάρα πολύ περισσότερο από ποτέ.Ήδη είπατε για την τεχνητή νοημοσύνη που είναι μια τεχνολογία που έρχεται σήμερα ,είναι ήδη στην πόρτα  μας.Σήμερα ήδη μπορεί να έχουμε το πολύ πρακτικό πρόβλημα ,να έχουμε ως καθηγητές στο Πανεπιστήμιο γραπτά που εκ πρώτης όψεως να μην μπορούμε να ξεχωρίσουμε εάν  τα έγραψαν οι φοιτητές  μας , ή τα έγραψε ένα μηχάνημα.Αυτή είναι μια πραγματική δυνατότητα.Δεν είναι  κάτι  το μελλοντολογικό . Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν εδώ αναφέρετε μια τεχνολογία η οποία ,κατά κάποιο τρόπο , επεμβαίνει  στον προγραμματισμό της ανθρώπινης δημιουργίας Ο Γιουβάλ Νώε Χαράρι, ένας διάσημος επιστήμονας που έχει ασχοληθεί πολύ με αυτό το θέμα , λέει ότι η τεχνητή νοημοσύνη κάνει   Hacking  στην ανθρώπινη διαδικασία  του “σκέπτεσθαι”. Δεν έχουμε κάτι το οποίο είναι Hacking  σε ένα σύστημα πληροφορικό , έχουμε ένα σύστημα πληροφορικό που κάνει Hacking στην σκέψη μας.Αυτό είναι ένα ερώτημα  στο οποίο είναι δύσκολο να απαντήσεις εάν δεν γνωρίζεις καλά  φιλοσοφία.Όχι επιφανειακά.Γιατί είναι δύσκολο να απαντήσεις ; Διότι πρέπει να μπορείς να ορίσεις εκ νέου ίσως  τι σημαίνει γραπτό και τι σημαίνει σκέψη.Ένας φιλόσοφος θα μπορούσε να σκεφτεί, λόγου χάρη , ότι πολύ καλά κάνει  η τεχνητή νοημοσύνη και γράφει γραπτά που δεν μπορούν να ξεχωρίσουν από τα γραπτά που δεχόμαστε  ως επιστημονικά στο Πανεπιστήμιο,γιατί στην ουσία και αυτά  τα γραπτά  είναι αποτέλεσμα αυτοματισμού και παπαγαλίας.Μήπως αυτό το γεγονός μας οδηγεί στο να ορίσουμε  ξανά  , να ξαναδούμε τι είναι επιστημονικό γραπτό;Γιατί αν δούμε καλά τι είναι επιστημονικό γραπτό , η ελπίδα είναι ότι θα είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να το μιμηθεί , ή να το υποκαταστήσει  η τεχνητή  νοημοσύνη. Τι είναι επιστημονικό γραπτό  η φιλοσοφία  θα μας  το πει…”

“Το να σκέφτεσαι επιστημονικά , φιλοσοφικά , είναι μια πάρα  πολύ ευαίσθητη διαδικασία.”

Σε άλλο σημείο ο Καθηγητής εκλήθη να μιλήσει  για “τον ρόλο  των διανοουμένων σε επίκαιρα πολιτικά ζητήματα”  και σημείωσε: “Είναι ένα πράγμα  το οποίο πρέπει  να το κρατήσουμε χωριστά.Διανοούμενος είναι κάποιος που διανοείται, όσο και αν ακούγεται αστείο μερικές φορές αυτό.Το να σκέφτεσαι επιστημονικά , φιλοσοφικά , είναι μια πάρα  πολύ ευαίσθητη διαδικασία. Η παραγωγικότητά της σε τέτοια επίπεδα για τα οποία μόλις μιλήσαμε ,για  την τεχνητή νοημοσύνη και πως απαντάς , είναι ένα λεπτό και  πολύ ευαίσθητο  πράγμα.Αυτό πρέπει να γίνει χωρίς να το φυσά κανένας άνεμος απ’ έξω. Αν το φυσά κάποιος άνεμος απ’ έξω ,θα παραμορφωθεί.Εκεί  έχουμε μια αποτελεσματικότητα πολιτική από  κάτι το οποίο ακριβώς μπορεί να ολοκληρωθεί ελεύθερο από τέτοιους  εκβιασμούς.Ακούγεται λίγο παράδοξο.Πρέπει να μην είναι μέσα στην βία  της πολιτικής για να μπορέσει να αναπτυχθεί και όταν αναπτυχθεί έχει  μια αποτελεσματικότητα  πολιτική , ως επιστήμη, όχι  ως πολιτική καθοδήγηση.Η καλή επιστήμη έχει μια σημασία όπως ακριβώς η καλή ιατρική. Αν έχουμε μια ιατρική  που ποδηγετείται  από πολιτικά πρόσημα , δεν θα έχουμε  μια καλή ιατρική. Άρα  μακριά από την πολιτική για να μπορείς να κάνεις μια επιστήμη  η οποία θα είναι επωφελής για  την κοινωνία.Αυτή είναι  η πρώτη απάντηση.Το δεύτερο είναι ότι σαν πολίτης κάθε επιστήμονας έχει  την πολιτική του άποψη.Αλλά σαν  πολίτης .Όχι επειδή είναι επιστήμονας , σαν πολίτης”

Δείτε Επίσης

Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωαννίνων στις 03.04.2024 – ώρα 18.00.

Έχοντας υπόψη της διατάξεις των άρθρων 67 και 65 του Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης) όπως ...